Flere vil køre grønt: Flaskehalse og ventetid på el- og hybridbiler

Bilproducenterne har svært ved at følge med i efterspørgslen på grønne biler.

Sidste år blev der solgt i alt 4.868 el- og hybridbiler i Danmark. (Foto: Thomas lekfeldt © Scanpix)

Hvis du går og drømmer om at sætte dig bag rattet i en spritny el- eller hybridbil, skal du måske væbne dig med tålmodighed.

For den stigende interesse presser flere af bilproducenterne, der melder om flaskehalse og forlænget ventetid på leveringer af de elektriske køretøjer. Samme melding kommer fra brancheorganisationen Dansk Elbil Alliance.

Hos eksempelvis Volvo tager det lige nu dobbelt så lang tid at få en hybrid-udgave af Volvo V90, som hvis man bestiller benzin-udgaven. Det tager nemlig tid at få bilindustrien til at omstille produktionen, fortæller presseansvarlig i Volvo, Jan Larsen.

- Det er en helt ny industri, der skal bygges op. Der skal know how til, før man kan komme op på fuld kraft. Der er mange grunde til, at det går langsomt med at få startet produktionen op, siger han.

Hos Kia mærker man også presset fra forbrugerne. Det betød sidste år, at Kia i en periode havde op mod ni måneders ventetid på en hybridbil. Og sådan kan det gå igen i år, når den nye elbil kommer på markedet, siger direktør Rasmus Aagaard og understreger, at de arbejder på imødekomme behovet.

- Interessen fra forbrugerne er større, end vi kan nå at følge med. Derfor tilpasser vi produktionen, så vi kan komme efter det, siger han.

Ifølge elbilekspert og seniorkonsulent hos COWI Ole Kveiborg opstår flaskehalsene på grund af en stigende interesse for de grønne biler på et globalt plan samtidig med, at industrien stadig fremstiller et begrænset antal el- og hybridbiler.

- Det er et problem, vi vil se et stykke frem i tiden. Men i takt med den stigende efterspørgsel vil producenterne bygge flere elbiler, siger han.

Danmark risikerer at blive overset

Indtil det sker risikerer Danmark at blive overset som elbil-land, når der er flaskehalse og begrænsninger på produktionen, siger Ole Kveiborg med henvisning til Norge, hvor 40.000 står på venteliste til at købe en elbil.

Det kan politikerne på Christiansborg dog være med til at forhindre ved at sikre ro om afgifterne på el- og hybridbiler i en årrække frem og samtidig gøre det mere attraktivt for forbrugerne at købe grønne biler i form af flere ladestandere og gratis parkering.

- Vi skal sende klare signaler om, at vi også er med på elbil-bølgen, siger han.

Brancheorganisation: Politikerne skal i arbejdstøjet

Samme melding lyder fra branchechef i Dansk Elbil Alliance, Lærke Flader. Hun forklarer, at bilproducenterne helst vil levere biler til vores nabolande som Holland og Norge, hvor regeringerne har gjort det billigere at købe en elbil.

- Vi skal tilbyde de samme rammevilkår. Det kunne være en grøn firmabilsbeskatning. Det har virkelig rykket på salget. Det ønsker vi, at politikerne indfører i Danmark, siger hun.

Sidste år blev der solgt i alt 4.868 el- og opladningshybridbiler i Danmark, viser tal fra brancheorganisationen Dansk Elbil Alliance. Det er over tre gange så mange, som der blev solgt året før, og næsten på højde med rekordåret 2015, hvor der blev solgt 5.079 el- og opladningshybridbiler.

Facebook
Twitter