Flest klager over offentlig transport

Ankenævnet for Bus, Tog og Metro behandler klager fra landets passagerer. Hovedstadsområdets passagerer står bag langt størstedelen af alle klager.

(Foto: Jakob Andresen © DR København)

Når tog-, metro- eller busturen går galt klager passagerne til trafikselskaberne. Men når afgørelsen i trafikselskabet ikke er som passageren forventede, kan de gå videre til Ankenævnet for Bus, Tog og Metro. Og det gør især hovedstadsområdets passagerer. 

I 2011 kom 73% af de afgjorte klager fra passagerer, der havde rejst med Movia, S-tog, Metro eller DSB First. I 2012 er det foreløbigt 77%.

Skal selv tjekke billetten

De fleste klager handler om kontrolafgifter, som passagerne ikke mener, at de skal betale. Medlem af Ankenævnet for Bus, Tog og Metro for Forbrugerrådet, Lise Bjørg Pedersen, forklarer, at de mange klager over kontrolafgifter ofte handler om for få eller forkerte zoner. 

- Det, der er i Danmark, der er særligt, er, at vi har et billetsystem, som i helt ekstrem grad baserer sig på selvbetjening. Og på at den rejsende sådan set selv skal sørge for at have gyldig billet til turen, siger Lise Bjørg Pedersen til DR København.

I andre lande som foreksempel Frankrig og England er der bemandede billetsalg på de fleste stationer.

Facebook
Twitter