Forbrugerrådet: Rejsekortet giver dårlige rettigheder

Det skulle være nemt og moderne, men alene mellem juli og september har 43.000 henvendt sig til Rejsekortets kundeservice på grund af problemer.

Rejsekortet driller stadig de rejsende i hovedstadsområdet. Alene fra juli til september er der kommet 43.000 henvendelser fra forvirrede og utilfredse kunder. (Foto: Christian Bjergløk Jørgensen © DR København)

Rejsekortet giver stadig store problemer for de rejsende, og mellem juli og september har der været flere end 43.000 henvendelser til Rejsekortets kundeservice. Det skriver Ekstra Bladet.Det er bekymrende mange, lyder det fra Forbrugerrådet Tænk. For problemerne bliver ikke løst, siger seniorrådgiver Asta Ostrowski:- Det overordnede problem med Rejsekortet er, at vi mangler viden. Vi mangler en oversigt over hvilke problemer, der er, hvem skal løse dem, og hvornår forventer vi, at de er løst, siger hun.

Klippekortet er snart vækOm tre måneder slutter salget af det gammeldags klippekort, og så skal Rejsekortet virkelig til at stå sin distance. Og det er et problem, for Rejsekortet giver dårlige rettigheder for passagerne, siger Asta Ostrowski:- Det er jo dårligt for forbrugerne, at de ikke har overblik over, hvad en rejse koster, og at de ikke kan få en kvittering for, at de er tjekket ind, mener hun.Det er jo dårligt for forbrugerne, at de ikke har overblik over, hvad en rejse koster, og at de ikke kan få en kvittering for, at de er tjekket indAsta Ostrowski, Seniorrådgiver, Forbrugerrådet TÆNKLige nu viser tal, at det særligt er den generelle vejledning om rejsekortet, som folk har problemer med.

De rejsendes bøvl gør rejsekortet bedreDe 43.000 henvendelser fra forvirrede og utilfredse rejsende får ikke direktøren for Rejsekort A/S til at ryste på hånden.De mange henvendelser bliver nemlig brugt til at gøre kortet bedre, forklarer direktør Bjørn Wahlsten:- Hvis vi havde haft den viden, som vi har fået ud fra kundernes brug af systemet, så kunne vi have gjort det bedre fra starten. Jeg er sikker på, at vi om to år har en bedre vejledning end i dag, siger han.

Rejsekortet skal nok blive brugtDet bekymrer ikke Bjørn Wahlsten, at kortet stadig ikke fungerer optimalt, selvom der kun er tre måneder til, man ikke længere kan købe klippekort i hovedstadsområdet.- I forvejen er hovedstadsområdet det område, hvor Rejsekortet er mest udbredt, og vores forventning er, at det bare vil blive udbredt til endnu flere, siger Bjørn Wahlsten. 

Facebook
Twitter