Forvirret, når du skal tage metroen? Informationsskærme udskiftes i Københavns Metro

- Det giver beklageligvis lidt udfordringer ind imellem, men vi håber, at folk alligevel kan få informationerne, lyder det fra Metroservice.

Rejsende med metroen skal spidse ører, når Metro Service skifter alle informationstavler ud. Det betyder, at alle rejseinformationer kommer over højttaleranlæggene. (Foto: christian Als © Scanpix)

Det er ret så irriterende at tage metroen mod lufthavnen, når man faktisk skulle mod Vestamager.

Men det er faktisk, hvad flere passagerer i Københavns Metro oplever for tiden, for flere steder er informationstavlerne på stationerne nemlig forsvundet.

Det skyldes, at tavlerne på alle stationer skal skiftes til de samme som dem, den nye Cityring får. Men den manglende information har skabt forvirringen metroens passagerer.

Udskiftningen betyder nemlig, at Metro Service flere steder må nøjes med at melde ankomster og afgange ud over højtaleranlæggene.

- Det giver beklageligvis lidt udfordringer ind imellem, men vi håber, at folk alligevel kan få informationerne, siger Jette Clausen, der er kommunikationschef hos Metroservice, og fortsætter.

- Der bliver i hvert fald lavet udkald på alle stationer, siger hun.

På stationerne vil forvirrede passagerer kunne hive fat i de stewarder, som metroservice har ansat til at guide de rejsende.

Alle stationer er desuden blevet udstyret med opkaldspunkter, hvor man kan få informationer om metroens afgange. Så kalder man direkte op til metroens kontrolrum, hvor der sidder folk klar til at hjælpe.

Informationer til alle

Udskiftningen af informationstavler og skærme sker som led i at sikre, at informationer er opdateret og ensartet.

Men det er samtidig vigtigt, at metroselskabet informerer om ændringerne i god tid, mener Rasmus Markussen, som er politisk medarbejder i Passagerpulsen hos Forbrugerrådet Tænk.

- Der ligger en vigtig opgave i at informere den gruppe af passagerer, som har nedsat hørelse, i forhold til at sikre, at de også er informeret om, hvilket tog, de stiger på, siger han og fortsætter.

- Det kan være ret afgørende, hvis man skal nå et fly, siger han.

I Passagerpulsen lægger man vægt på, at Metro Service gør det nemt for alle passagere at tage metroen.

Og derfor kunne en løsning på de manglende informationstavler være midlertidige skilte, siger Rasmus Markussen.

- Det er rigtig vigtigt, at der også er informationer til ældre og andre, der kan have svært ved at høre højtaleranlægget, afslutter han.

Under alle omstændigheder kommer det til at tage et stykke tid, før alle skærme og tavler er blevet skiftet, siger Jette Clausen.

- I løbet af foråret håber vi på, at alle informationstavlerne er udskiftet, siger hun.

Facebook
Twitter