Frank Jensen vil have metro til Malmø: Skal finansieres af Øresundsbroen

Københavns og Malmøs borgmestre har en drøm om en metrolinje i 2035.

Øresundsmetroen kommer til at koste omkring 30 milliarder kroner at etablere, hvis den bliver til virkelighed. (Foto: søren bidstrup © Scanpix)

Et kæmpe byggeprojekt står øverst på overborgmester Frank Jensens (S) dagsorden, når han i dag mødes med Malmøs borgmester.

For de vil have en Øresundsmetro i 2035, skriver Børsen.

Frank Jensen mener, det er afgørende for at skabe en førende international metropol.

- Vi skal have en metro, der kan forbinde de to store byer. Det gør, at vi får et fælles arbejdsmarked med 2,3 millioner borgere, der inden for en time, kan bevæge sig rundt. Det giver et kæmpe løft i vækst og i skabelsen af job i vores region.

En af dem, der ville få en meget lettere og bedre hverdag med en Øresundsmetro, er Ture Ertmann, der hver dag pendler mellem Malmø og Ballerup.

- Jeg synes, det er en rigtig god idé. Håbet er selvfølgelig, at man kan komme med toget og komme på arbejde. Det er jo udfordringen i dag med Øresundstogene. Det er ikke altid, man kan komme med toget, fordi det er propfyldt med folk.

Metroen vil koste omkring 30 milliarder kroner.

Kigger man på om de penge vil være godt givet ud, så er svaret nej, mener Mogens Fosgerau, der er professor i transportøkonomi på Københavns Universitet.

Den såkaldte interne rente, der er en indikator for hvor meget projektet giver økonomisk tilbage til samfundet ligger på mellem 2,5 og 3,2 procent. Og det er væsentligt lavere end standarden på 4,0 procent, der vil betegne et projekt som fornuftig.

- Hvis man bruger sine penge på noget, der ikke giver så meget værdi, så går man glip af muligheden for at bruge penge på det, der giver mere værdi til samfundet, siger Mogens Fosgerau og uddyber:

- Indikatoren er derfor relevant at bruge for at se om, man får nok penge for projektet, eller om man skulle bruge kommunens penge på noget andet, siger han.

Bilister skal bidrage til finansieringen

Frank Jensen vil finansiere den nye metro uden at bruge reelle skattekroner.

Det betyder, at pengene skal komme fra billetindtægter, EU-midler og bropenge fra Øresundsbroen.

- Jeg synes, det er rimeligt, at en del af overskuddet fra Øresundsbroen, når den er betalt, går til finansiering af en metro.

Men det regnskab vil bare gå udover bilisterne og ikke dem, der rent faktisk skal bruge metroen, siger Mogens Fosgerau.

- Hvorfor skal man beskatte bilisterne, der kører over Øresundsbroen til glæde for dem, der skal bruge metroen.

Og til den kommentar svarer pendler Ture Ertmann.

- Sådan er det jo i et samfund, hvor vi alle sammen betaler til nogle ting, vi ikke bruger selv. Bilisterne kommer også til at have gavn af, der kommer god offentlig transport. Så har de jo nemmere ved at køre rundt i bil.

Initiativet møder ikke umiddelbart opbakning fra transportminister Ole Birk Olesen (LA).

- Jeg kan sagtens forestille mig yderligere Metro-udvidelser, når linjen til Sydhavnen står færdig, men det er ikke en linje til Malmø, som først falder mig ind, når jeg tænker på, hvordan vi bedst løser Københavns trængselsproblemer.

- Men jeg lytter gerne til nye og spændende tanker, og jeg ser frem til at få flere oplysninger om idéen, skriver han i en mail.

Hvis der kommer en Øresundsmetro, vil den have afgang hver halvandet minut med en rejsetid på 23 minutter fra Københavns Hovedbanegård til Malmø Central Station. En analyse viser, at det vil være 17 minutter hurtigere end med Øresundtoget i dag.

KONTAKT REDAKTIONEN

Skriv til os på kbh@dr.dk. Du kan vedhæfte billeder, dokumenter eller videofiler, som du gerne vil dele med os.

Det er ikke sikkert, at DR bruger dit materiale. Det vurderer redaktionen. Når du sender materiale til os, kan DR frit offentliggøre og bruge dit indhold overalt i DR’s medier. Du vil blive krediteret.