Grønt er det nye sort i hovedstadsområdet: Byråd vil gå foran

Flere og flere byråd i hovedstadsområdet vil indføre mere restriktive regler for egne flyrejser og klimakompensation, når de alligevel må tage flyet.

Snart er flyet måske lettet for sidste gang med lokalpolitikere fra hovedstadsområdet ombord. Flere kommuner arbejder i hvert fald for at nedbringe eller helt stoppe flyrejser i politisk øjemed i nye klimaplaner. (Foto: Mads Claus Rasmussen © Scanpix)

Fly er en populær rejseform, når vi skal på ferie i udlandet. Også hovedstadens lokalpolitikere hopper på et fly i ny og næ, når der er topmøder i Aalborg eller andre steder i landet.

Men det er måske snart slut.

I øjeblikket er mindst 11 hovedstadskommuner nemlig i gang med at vedtage en ny klimapolitik, viser en optælling, DR P4 København har lavet.

Byrådenes klimapolitik handler typisk om at begrænse antallet af lokalpolitikernes flyrejser og om at kompensere for den CO2, som flyrejserne udleder.

Det kan for eksempel være ved at plante træer eller betale en ekstra pris til flyselskaberne, som de bruger på grønne projekter.

Thomas Lykke Pedersen er socialdemokratisk borgmester i Fredensborg, som er en af de kommuner, der har været først på banen med planen om en klimapolitik.

Selvom klimaplanen ikke er vedtaget i Fredensborg byråd endnu, er det et skridt i den rigtige retning at tænke klima på alle områder, siger borgmesteren og fortsætter.

- Når vi flyver, så udleder vi rigtig meget CO2, og det er vigtigt for os at arbejde bæredygtigt i Fredensborg, så derfor diskuterer vi nu, at vi også skal være bæredygtige, når vi rejser, siger Thomas Lykke Pedersen.

Det er dog ikke alle kommuner, der har planer om at fravælge indenrigsflyvningerne.

I Herlev, hvor Thomas Gyldal Petersen er socialdemokratisk borgmester, har fokus ligget et andet sted.

- I Herlev Kommune flyver vi meget lidt, og derfor har vi valgt at lægge fokus på energioptimering af vores bygninger, hvor vi de sidste tre år har løftet 1.500 ton CO2 ud af vores forbrug, siger han.

Så at have fokus på de få flyvninger i Herlev Kommune vil næsten være at gøre grin med borgerne, siger Thomas Gyldal Petersen og understreger, at arbejdslivet også skal kunne hænge sammen.

- Af og til er det en fornuftig ting at flyve, sådan at medarbejdere og politikere kan nå deres møder og andre arbejdsopgaver, og hvis der er nogle, der mener, at det skal være forbudt at flyve, så må de jo tage det op i Folketinget og lave et forbud, siger han.

Flere Kommuner vil have klimaplan

Fredensborg Byråd er dog ikke alene om at tage temperaturen på klimaet.

Også I Hørsholm Kommune er forslaget om en klimaplan havnet på dagsordenen.

Der er nemlig brug for, at politikerne tager ansvar, siger Charlotte Kirchheiner, der er konservativt medlem af kommunalbestyrelsen i Hørsholm Kommune.

- Skal jeg stoppe med at flyve til USA, fordi jeg ved, flyvning er dårligt for klimaet? Det er et svært valg som enkeltperson, og derfor synes jeg, at kommunerne har et stort ansvar for at drive den grønne udviklingen, siger hun.

Og det er en holdning, der bakkes op af Henrik Gudmundsson, som er seniorkonsulent i Danmarks Grønne Tænketank - Concito.

- Vi er nødt til at omstille alle vores aktiviteter i samfundet, så vi kommer ned på nul CO2-udledning, siger han.

Henrik Gudmundsson mener dog ikke, at klimakompensation i sig selv er en løsning, der holder i det lange løb.

- Man kan sige, at det er en midlertidig løsning, for vi skal af med al det CO2, vi udleder, så på den lange bane er det ikke nok at kompensere og bare fortsætte med at flyve, siger han.

Så Fredensborg byråds idé om at plante klimakompenserende træer i forbindelse med flyrejser er altså ikke nok. Det er også nødvendigt at begynde at ændre vaner, så de bliver mere klimavenlige, mener Henrik Gudmundsson.

- Klimakompensation er den sidste løsning, siger han og fortsætter.

- Man skal overveje, om man overhovedet behøver at rejse med fly, eller om man kan rejse på en alternative måde, ellers kan man gå efter det mest klima og energimæssige flyselskab.

Facebook
Twitter