Halvdelen af parkeringspladserne i hjertet af København bliver sløjfet

Bilister frygter, at parkeringsproblemer blot flytter til andre områder.

I løbet af året bliver 600 parkeringspladser nedlagt i Middelalderbyen i centrum af København. (arkivfoto.) (Foto: © Lars Laursen/Biofoto/Ritzau Scanpix)

Det er svært i forvejen.

Men i løbet af dette år bliver det endnu sværere at finde en ledig parkeringsplads midt inde i hjertet af København.

Og det er helt med vilje.

I går vedtog politikerne i Københavns Teknik- og Miljøudvalg nemlig en plan, der sløjfer 600 ud af i alt cirka 1.050 offentlige parkeringspladser i den såkaldte Middelalderby.

I løbet af 2023 skal p-båsene vige pladsen til gengæld for bredere fortove, cykelstier og træer i den mest centrale del af København - området mellem Rådhuspladsen, Nørreport og Kongens Nytorv.

- Det gør vi for at få en fredelig Middelalderby, hvor det er mennesker, der har førsteprioritet fremfor biler, siger teknik- og miljøborgmester i Københavns Kommune, Line Barfod.

- Og samtidig giver det en god effekt i forhold til klimaet, fordi vi får færre, der kører ind i bil til midten af byen, siger hun.

Middelalderbyen i det inderste af København, hvor der fremover skal være 600 færre parkeringspladser. (Foto: © Grafik: Søren Winther Nørbæk)

Bilister frygter 'gøgeunge-effekt'

Det er især bilister, der kører ind i området udefra, der får problemer med at finde en p-plads. Beboere i området vil nemlig blive tilbudt at kunne parkere i et p-hus.

Bilisternes organisation, Forenede Danske Motorejere (FDM), frygter, at man bare flytter problemet, så folk i stedet kæmper om pladserne på bro-kvartererne.

- Vi kan godt have den frygt, at der kommer sådan en gøgeunge-effekt, hvor man som ringe i vandet stille og roligt skubber problemerne længere og længere ud i kommunen og til sidst måske helt ud af kommunen, siger afdelingschef i FDM Torben Lund Kudsk.

Butiksejerne, der er samlet i foreningen KBH - Commerce & Culture, frygter også, at handlende i bil fravælger butikkerne i Middelalderbyen til fordel for storcentre med parkeringspladser.

- Vi er selvfølgelig meget opmærksomme på, at det stadig skal være muligt og attraktivt at komme til København både som handlende og erhvervsdrivende, at man skal kunne komme til og fra sin butik, siger direktør Michael Gatten.

Borgmester: Samme frygt, da Strøget blev gågade

Teknik- og miljøborgmester i København, Line Barfod, mener dog ikke, at man med planen risikerer at forstærke butiksdøden og storcenterkulturen.

- Jeg har svært ved at se, at det sker med den type forretninger, der ligger i Middelalderbyen, hvor det er meget tøj, sko, guldsmede og den slags. Det er jo ikke der, man kommer ind for at købe de store tunge ting, siger hun.

Hun håber, at flere handlende fremover vil lade bilen stå og i stedet tage cyklen eller kollektiv transport, når de skal ind og shoppe.

- Der var den samme frygt, da man introducerede Strøget som gågade. Jeg tror ikke, der er nogen, der i dag har lyst til at sige, at der igen skal køre biler der, siger hun.

- Jeg tror på, at rigtig mange vil lade være med at tage deres bil, men vælge at cykle eller at tage den kollektive transport, siger hun.

Flere biler end p-pladser

Beboerne i Middelalderbyen, der har bil, frygter, at hverdagen med bil bliver endnu mere besværlig, forklarer Bent Lohmann, der er formand i Indre By Lokaludvalg.

- Der er allerede på nuværende tidspunkt underskud af p-pladser i forhold til antallet af indregistrerede biler i bydelen, siger han.

For selv beboerne helt inde i centrum af København har brug for deres biler, siger han.

- Folk vil gerne have færre biler på gaden i bydelen, men der er også en generel erkendelse af, at dem, der har brug for bil, har brug for en bil, siger Bent Lohmann.

For selvom kommunen har lejet pladser i p-huset ved Israels Plads, kan der være langt at gå for mange. Når planen er gennemført, vil der således kun være 450 gadeparkeringspladser, som beboerne skal kæmpe om med udefrakommende.

Bent Lohmann oplever, at den offentlige trafik for mange ikke er et reelt alternativ til bilen i hverdagen.

- Det er rigtigt svært for folk at få dagligdagen til at hænge sammen (uden bil, red.). Rigtig mange mennesker oplever, at det er blevet meget sværere at komme derhen, hvor de skal hen, eller at de skal skifte en gang mere, når de skal på arbejde om morgenen. Hver gang du skal skifte transportmiddel, skal du sætte yderligere mindst 10 minutter af, siger han.

Der bliver fremover færre parkeringspladser i Middelalderbyen, det inderste af København. Her er det p-pladser i Borgergade, lige uden for zonen (arkivfoto.) (Foto: © NIELS AHLMANN OLESEN, Ritzau Scanpix)

Flere pladser til erhvervsdrivende

Som en del af planen kommer der 10 procent flere erhvervsparkeringspladser.

Det glæder man sig over i Dansk Industri (DI).

- Når man nu vælger et så stort indgreb, så er det selvfølgelig positivt, at man har tænkt på erhvervstransporten. En by som København har selvfølgelig brug for, at der kommer varer ind og affald væk, siger Rune Noack, der er transportpolitisk chef i DI.

Han mener, at det vil være godt, hvis der kommer færre biler og mindre trængsel i hjertet af København.

- Det vil hjælpe håndværkere og varevogne, der ofte ligger i kø i Middelalderbyen. Ofte kan håndværkeren bruge en hel del af sin arbejdsdag på at ligge og køre rundt, og den tid går jo fra hans arbejdsdag, siger Rune Noack fra Dansk Industri.

Det er også en del af trafikplanen, at der skal være længere mellem parkeringsautomaterne i Københavns Kommune. Teknik- og miljøudvalget har nemlig besluttet, at 432 af byens omkring 882 p-automater skal pilles ned og erstattes af informationsskilte.