Hotline for trafikofre: Vi vil gerne hjælpe flere

Ulykkeslinjen har i 2018 kun fået syv sager mere, end de havde i 2016, når man ser på sager i Region Hovedstaden.

Selvom Ulykkeslinjen annoncerer på hospitaler og på sociale medier, har man ikke hjulpet så mange ofre efter trafikuheld som ønsket. (Foto: martin sylvest andersen © Scanpix)

Tre år efter, at telefonrådgivningen Ulykkeslinjen startede, er det stadig ikke lykkedes at få hjulpet så mange trafikofre, som linjen gerne ville.

Ulykkeslinjen, som hjælper ofre fra trafikuheld med at ordne alt fra forsikringer til genoptræning, har i år kun fået syv flere sager i Region Hovedstaden, end den havde i 2016.

Det ærgrer projektchef hos Ulykkeslinjen, Mette Lundstrøm.

- Vi er selvfølgelig ikke tilfredse med, at der har været en så lille stigning i antallet af sager. Linjen er til for at hjælpe ulykkesramte videre i livet, så vi vil gerne have, at flere ringer til os, siger hun.

Forening: Hjælpelinjer skal bevares

I 2018 har Ulykkeslinjen indtil videre haft 62 sager.

Brancheforeningen RådgivningsDanmark har 40 medlemmer, som driver mere end 60 rådgivningslinjer. Her mener man, at de 62 sager er nok sager til, at det berettiger til, at der findes sådan en rådgivningslinje.

- Det er jo 62 mennesker, der har fået hjælp og er kommet videre. Rådgivningen kan have været med til at forebygge, at de er endt i en yderligere udsat position, siger sekretariatschef, Trine Nyby.

For at oplyse borgerne om, at linjen findes, har Ulykkeslinjen lavet annoncer på Facebook og brochurer til hospitaler.

Flere skal kende Ulykkeslinjen

Det lave antal skyldes ifølge Ulykkeslinjens projektchef Mette Lundstrøm, at de fleste simpelthen ikke kender tilbuddet.

- Folk skal vide, at Ulykkeslinjen er et tilbud, der eksisterer. Det er jo vores opgave at fortælle om det. Det er en stor opgave, som kommer nok til at tage flere år, hvis vi skal skabe et generelt kendskab til, at man kan ringe til os, siger hun.

Den forklaring er Trine Nyby enig. Hun understreger, at den meget lille udvikling ikke er udtryk for, at markedet er mættet for den type rådgivningstilbud.

- Vores medlemmer fik mere end 300.000 henvendelser sidste år. Vi ved desværre, at andelen af mennesker, der er udsat eller har brug for hjælp, er stigende. Så der er et behov derude, siger hun.

Facebook
Twitter