Huller og revner: Kommunernes veje er nedslidte

Kommunernes veje er generelt mere slidt end anbefalet.

Flere kommunerne døjer med huller og revner i asfalten. (Foto: STEFFEN ORTMANN © Scanpix)

Når man sidder bag rattet i bilen, har de fleste nok været udsat for et ordentlig hop i sædet, når dækkene bliver fanget i et vejhul. Og det tyder på, at der er noget at brokke sig over.

En rapport fra SAM-KOM, der er et samarbejde mellem Kommunalteknisk Chefforening og Vejdirektoratet, viser, at vejenes gennemsnitlige restlevetid i 72 analyserede kommuner er på 42 procent, mens det anbefales, at tallet skal over 50 procent.

- Når et vejnet har en lavere restlevetid, så ser vi fejl som huller, revner og slidte overflader, som heller ikke er rare for bilisterne, fortæller Annette Vognbjerg, formand for faggruppen Veje, Trafik og Trafiksikker under Kommunalteknisk Chefforening.

Det er op til de enkelte kommuner at beslutte, om de vil rette op på fejlene, men Annette Vognbjerg påpeger:

- Det er med veje som med alt muligt andet vedligeholdelse, at på et eller andet tidspunkt bliver det for dyrt at reparere på det. Og når du så skal til at udskifte det, så bliver det alt i alt dyrere, end hvis du løbende vedligeholder dine ting.

Hovedstadskommunerne bidrager med huller

Særligt de analyserede hovedstadskommuner er med til at trække gennemsnittet ned, for vejene i hele 20 ud af 24 af kommunerne er så slidte, at der er behov for at investere for at rette det op.

Den kommune, som har det mest slidte vejnet, er Herlev, som har en restlevetid på 20 procent og det er man godt klar over i kommunen.

- Det ser jo ikke ud til, vi har prioriteret det, fortæller Gert Biilmann, der er formand for teknik- og miljøudvalget (V).

En lignende rapport fra 2017 viste allerede sidste år, at kommunens vejnet er slidt og derfor er det nu noget, man prioriterer.

- Så håber vi, det ser bedre ud i den næste måling, men om det kommer til at ske, ved jeg ikke, siger han.

Investeringer betaler sig

Der er kun få kommuner i hovedstadsområdet, hvor restlevetiden ser tilfredsstillende ud.

Blandt andet i Roskilde, som har en restlevetid på vejnettet på 52 procent.

- Grunden til, at vi ligger så højt, er, at det er en del af en langsigtet politisk prioritering, forklarer Tomas Breddam, formand for plan- og teknikudvalget i Roskilde (A).

Erfaringerne er, at det kræver langsigtede investeringer, hvis man vil ligge over gennemsnittet.

Men selvom kommunen i lang tid har afsat millioner til vedligeholdelse, så betaler det sig nu.

og næste år igen, forklarer han.

Facebook
Twitter