Ikke kun i juledagene: 1813 opkaldstider langt fra målet i sidste års 11 første måneder

Ventetiden ved næsten fire ud af ti opkald var mere end målsætningens tre minutter.

Målsætningen er, at 90 procent af opkaldende til 1813 skal være besvaret inden for tre minutter, og alle opkald skal være besvaret inden for 10 minutter. (Foto: Nikolai Linares © Scanpix)

Ringede du som borger i Region Hovedstaden til Akuttelefonen 1813 i juledagene, så kunne du vente i over en time, før dit opkald blev besvaret.

Men det var ikke kun i juledagene, at akuttelefonen ikke overholdt sin målsætning. Det gjaldt faktisk i gennemsnit 11 af sidste års måneder.

Det viser tal fra regionen, som DR har fået.

I de første 11 måneder af 2019 var ventetiden ved næsten 4 ud af 10 opkald mere end tre minutter, imens næsten hver 8. person, der trykkede 1813, måtte vente mere end 10 minutter på at komme igennem.

Målsætningen er ellers, at 90 procent af opkaldende skal være besvaret inden for 3 minutter, og alle opkald skal være besvaret inden for 10 minutter.

Det er alt for langt fra målsætningen, erkender Christoffer Buster Reinhardt, der er formand for Sundhedsudvalget i Region Hovedstaden (K).

- Vi er overhovedet ikke i mål endnu, men vi skal holde fast i vores målsætning og opfylde forventningerne fra borgerne. Og så skal opkaldene til 1813 forebygges med hjælp fra de praktiserende læger, siger han.

Blandet tilfredshed i Sundhedsudvalget

Til trods for de lave svartider er næstformanden i Region Hovedstadens Sundhedsudvalg, socialdemokratiets Leila Lindén, tilfreds nok, men hun mener, at målsætningen skal ændres.

- Tre minutter er meget kort tid, og det har også vist sig ikke at være realistisk. Derfor synes jeg, at målsætningen burde være fem til seks minutter, siger hun.

Også medlem af Sundhedsudvalget Karin Friis Bach fra Radikale Venstre mener, at målsætningen kunne trænge til en justering.

- Det er fint at have et meget ambitiøst mål og sige, at det er det, vi stræber efter. Men samtidig skal vi selvfølgelig også vide, at det er rigtig svært at nå, siger hun.

Men står det til formand Christoffer Buster Reinhardt, skal der ikke ændres i målsætningen.

- Det nemmeste vil være at sænke målsætningen, så den vil være nemmere at leve op til, og så kan vi gå ud med en succeshistorie. Men det vil ikke hjælpe borgerne overhovedet, så vi skal holde fast i målet. Det er det, borgerne forventer af os, siger han.

I stedet skal opkaldene til Akuttelefonen mindskes, mener han.

- Region Hovedstaden har lavet en ny aftale med de praktiserende læger, som skal endnu mere på banen. Derudover prioriterer vi 12 millioner kroner om året til at styrke det nære sundhedsvæsen, så vi forebygger genindlæggelser og dermed opkald til 1813, siger Christoffer Buster Reinhardt.

Den nye aftale med de praktiserende læger, som trådte i kraft 1. januar, betyder blandt andet, at de praktiserende læger har fået flere muligheder for at tilse patienter i eget hjem. Det skal give færre genindlæggelser og dermed færre opkald til 1813.

Danske Patienter: Det kan få konsekvenser

Hos organisationen Danske Patienter er man ikke tilfreds med Akuttelefonens svartider og påpeger, at det kan have alvorlige konsekvenser for patienterne.

- Når borgere ringer ind, er det, fordi de er utrygge eller har smerter, og der kan være et alvorligt problem, som skal håndteres meget hurtigt. Så det kan få alvorlige konsekvenser, når ventetiderne på Akuttelefonen er så lange, siger Morten Freil, der er direktør i Danske Patienter.

Men når det kommer til regionens målsætning om svartiderne på 1813-opkald, skal den ikke nedjusteres, mener han.

- Det, der skal til, er at sikre, at responstiderne bliver hurtigere, og at patienter og borgere hurtigere kan komme igennem Akuttelefonen. Det er utrolig vigtigt, siger Morten Freil.

Region Hovedstadens Akutberedskab har ikke ønsket at stille op til interview, men i en mail til DR skriver de:

'I 2019 har vi haft over en million opkald til Akuttelefonen 1813. Det er det højeste antal opkald nogensinde på et år til Akuttelefonen 1813. Til trods for den store opkaldsmængde, vi har haft i 2019, er vi lykkes med at få de samme gode svartider som i 2018. Vores mål er at nå det ambitiøse politiske mål om, at 90 procent af alle opkald skal besvares inden for tre minutter og 100 procent inden for ti minutter.'

Facebook
Twitter