Ilyas gik fra uegnet til en plads i gymnasiet - takket være en talentspejder

Talentspejderordningen findes i 18 kommuner og starter nu samarbejde med Ældre Sagen.

I dag går Ilyas Amir Poulsen på efterskole på Falster. Og efter sommerferien kan han på grund af hans øgede mundtlige karakterer søge ind på gymnasiet. (Foto: Stine Schmidt Jørgensen © (c) DR)

Som elev i de sidste klasser af folkeskolen kan skolen for nogle synes som en leg. For andre er det en lang og sej kamp at komme igennem.

Da Ilyas Amir Poulsen startede i 8. klasse, bød skoleskemaet på mere end blot dansk og matematik. Det var også tid til at snakke fremtid og forventninger, og så stod der karakterer ud for opgaverne.

- Det lignede, at jeg var landet fra månen og var kommet hen på skolen, sagde min lærer. Jeg var helt forvirret, siger Ilyas Amir Poulsen.

Forvirringen gik ud over karaktererne især i de mundtlige fag. Han kunne ikke længere følge med i skoledagene i Rødovre.

Derfor fik Ilyas Amir Poulsen tilbud om at mødes med en såkaldt talentspejder.

En talentspejder er en frivillig, der har et arbejde - ofte som mellemleder eller leder - eller en ressourcestærk efterlønner eller pensionist. Talentspejderen har gennemgået en kort uddannelse i at være mentor hos Landsforeningen Talentspejderne, som hjælper unge med at finde en plads i livet.

Hos Ilyas Amir Poulsen tråde talentspejder Finn Hansen fra Bagsværd ind. Med hjælp fra Finn Hansen og en række personlighedstest fandt Ilyas Amir Poulsen sine styrker både personligt og fagligt.

- Jeg kunne sætte spot på de ting, som Ilyas er god til. Sætte spot på de personlige kompetencer han har, så han kan lykkes bedre med de mål, han har, siger Finn Hansen.

Flere skal kunne få en mentor

Ilyas Amir Poulsen er ikke den eneste udskolingselev, der har fået hjælp af en talentspejder.

Landsforeningen Talentspejderne samarbejder nemlig med 18 danske kommuner, som visiterer elever, der er erklæret ikke-uddannelsesparate til at mødes med en frivillig talentspejder.

Og nu håber foreningen, at endnu flere elever kan få en mentor.

Derfor har de netop indgået i et samarbejde med Ældre Sagen.

Lars Linderholm, der er underdirektør i Ældre Sagen, er sikker på, at det kan lokke endnu flere frivillige til.

- Vi har snart 900.000 medlemmer, hvor de fleste har været på arbejdsmarkedet i 40-45 år. De har utroligt mange relevante arbejdserfaringer, som vi tror, at de unge, der går i 8. eller 9. klasse, kan have gavn af, siger han.

Han mener nemlig, at de ældre er en god ressource for de unge.

- De ældre generationer er meget optagede af, hvordan de unge generationer har det og klarer sig, siger han.

Møderne med Finn ændrede alt

Gennem 24 møder hjalp Finn Hansen med at finde Ilyas Amir Poulsens læringsstil og egne grænser gennem en række test. Og i Finn Hansen fandt Ilyas Amir Poulsen også én han kunne snakke åbent med om hverdagens op- og nedture.

Hjælpen fra Finn Hansen høster Ilyas stadig frugterne af.

- Grunden til, at jeg ikke sagde så meget i skolen, var, at jeg var meget usikker på mig selv. Men nu, hvor jeg har lært, hvad mine styrker og svagheder er, har jeg lært at acceptere, at mine styrker ligger et andet sted end de andre elevers, siger Ilyas Amir Poulsen.

For Finn Hansen var det muligheden for at give noget tilbage, der lokkede ham til at blive frivillig talentspejder.

- Jeg er så privilegeret, at jeg fik en uddannelse, der lagde grund for, at jeg kunne gøre karriere senere. Jeg synes, at man skylder at give lidt tilbage. Det er det, jeg forsøger som mentor, siger han.

I dag går Ilyas Amir Poulsen på efterskole på Falster. Efter sommerferien kan han på grund af sine øgede mundtlige karakterer søge ind på gymnasiet.

- Da jeg startede med at få standpunktskarakterer, lå de ikke højt nok til, at jeg kunne komme på gymnasiet. Det gør de nu – takket være Finn, siger han.