Jobløse piloter må selv punge ud for obligatorisk flykursus

Jobcentret vil ikke betale for fornyelse af Ole Sønderlunds flycertifikat. Men de vil gerne tilbyde ham et kørekort til den tredobbelte pris.

Jobcentrene kan vælge at betale for piloters årlige flycertifikat. Men det sker ofte kun, hvis der er udsigt til job som følge af certifikatet. Ole Sønderlund har fået nej til betalingen og har derfor valgt selv at betale sit certifikat med kassekreditten. (Foto: Privatfoto og DR © (c) DR)

Drengedrømmen om at være pilot er sat på hold for Ole Sønderlund, der er tidligere kaptajn i Norwegian.

Det er en drøm, han har udlevet de seneste 25 år, men sammen med cirka 800 pilotkolleger med base i Kastrup Lufthavn, står han i øjeblikket uden job som følge af coronakrisen.

Og alt imens flyene står på jorden, er Ole Sønderlunds årlige flycertifikat ved at udløbe.

Certifikatet er obligatorisk at tage minimum én gang årligt og koster mellem 10.000 og 20.000 kroner.

Landets jobcentre kan vælge at betale regningen for arbejdsløse piloter, hvis der er udsigt til, at de kan komme i arbejde igen. Men i år må Ole Sønderlund selv punge ud, hvis certifikatet skal fornyes.

- Jeg spurgte mit jobcenter om hjælp til at vedligeholde mit flycertifikat, men det fik jeg afslag på, fortæller han.

Ole Sønderlunds flycertifikatkursus er ikke på listen over de kurser, som det lægges op til, at jobcentrene betaler for. Derfor har han fået afslag.

Selvom døren ikke er helt lukket, fordi jobcenteret alligevel kan vælge at betale kurset i enkelte tilfælde, så ærgrer det Thilde Waast, der er formand for fagforeningen Flyvebranchens Personale Union, at piloterne ikke får mere hjælp.

Hun mener, at staten nu bør støtte piloterne.

- Piloterne er en faggruppe, der er ekstremt hårdt ramt af coronakrisen. Luftfarten er også det erhverv, der har de længste udsigter til at rejse sig igen, så jeg ser intet problem i, at staten giver dem en hjælpende hånd, siger Thilde Waast.

Støtter staten ikke piloterne, kan det i sidste ende gå ud over danske arbejdspladser, mener Thilde Waast.

Hun bakkes op af Michael Svane, der er direktør i brancheforeningen Dansk Luftfart.

- Vi vil gerne holde fast i den danske luftfart. Det betyder, at vi skal have danske arbejdspladser, danske piloter og danske besætninger, siger han.

De manglende fornyelser af piloternes certifikater kan også gå ud over Københavns Lufthavns status som trafikknudepunkt.

- Der går en lige linje fra den enkelte pilot til Københavns Lufthavn som et trafikknudepunkt. Jo mere spinkel den linje bliver, jo sværere får vi ved at opretholde en stærk dansk luftfart, som er vigtigt for det danske arbejdsmarked og erhvervsliv, siger Michael Svane.

Kan sagtens blive lastbilchauffør

Mens Ole Sønderlund og de 800 andre piloter altså må se langt efter at sætte sig ind i cockpittet og flyve turister, businessfolk og andre rejsende ud i verden, så skal der stadig smør på brødet.

Derfor har Ole Sønderlund været en tur på jobcenteret for at finde et midlertidigt job.

Her har han blandt andet fået tilbudt at tage kørekort til lastbil, så han kan blive chauffør. Den type kørekort kan koste op til 58.000 kroner.

- Der er tilsyneladende penge til kørekort til busser og lastbiler, så burde der også være 20.000 kroner til at hjælpe en pilot med at opretholde sine flyverettigheder, siger Ole Sønderlund.

Ole Sønderlund er endt med at få et arbejde som poder i de hvide telte, hvor borgere kan blive testet for coronavirus.

Samtidig har han nu valgt selv at betale de omkring 20.000 kroner, det koster ham at holde sig klar på pilotarbejdsmarkedet. Han mener dog fortsat, at staten bør støtte ham og kollegerne.

- Jeg tager den på kassekreditten. Jeg er dog bekymret for mine yngre kolleger, der har en studiegæld på den høje side af 500.000 kr., og som nok ikke kan betale deres flycertifikater selv, siger Ole Sønderlund.

Minister: Vil ikke afvise, at der kommer nye tiltag

Indtil videre har staten og Tårnby Kommune oprettet et jobcenter i Kastrup Lufthavn, som skal hjælpe de mange fyrede i og omkring lufthavnen videre i andre jobs.

Jobcenteret blev indviet den 30. juni og har fået tilført 70 millioner kroner til at hjælpe de fyrede medarbejdere. Men ingen af pengene går til nye flycertifikater til de fyrede piloter.

Samtidig kan jobcenteret i lufthavnen ifølge Ole Sønderlund heller ikke hjælpe ham, da han ikke er fyret, men står uden job som følge af Norwegians konkurs i det danske selskab.

Det var staten og dermed beskæftigelsesminister Peter Hummelgaard (S) som gav pengene. DR har forsøgt at få et interview med ministeren om, hvorfor nogle af pengene ikke kan gå til piloternes certifikater.

I et skriftligt svar til DR skriver Peter Hummelgaard, at "det er hævet over enhver tvivl, at luftfartsbranchen er ekstremt hårdt ramt af coronakrisen".

Derfor kan der være mere hjælp på vej.

- Jeg vil ikke afvise, at vi vil komme med yderligere tiltag for at hjælpe branchen, for der er ingen tvivl om, at den er afgørende for Danmark, skriver Peter Hummelgaard i mailen til DR uden at specificere hvilken form for hjælp, der kan være på vej.

I sidste uge blev der indgået en aftale om en justering af den såkaldte luftfartspakke med 65 millioner kroner. Ingen af de penge er dog øremærket til piloternes certifikater.

Facebook
Twitter