Julecatering: Flere får anden og flæskestegen leveret juleaften

Flere cateringfirmaer melder om stigende antal solgte julemiddage, viser rundringning.

Det er ikke sikkert, vi har fået lært at lave de brunede kartofler eller at give sovsen den rette smag, og måske vil vi også hellere have tid til at se julefilm, spille med børnene eller bare slappe af. Det er i hvert fald nogle af forklaringerne på, at flere cateringfirmaer oplever en øget efterspørgsel på færdiglavet julemad. (Foto: VIBEKE TOFT © Scanpix)

Mens rigtig mange sveder over, om flæskestegen får sprøde svær, og de brunede kartofler får den rigtige farve, så vælger flere at lade andre tage sig af julemiddagen.

Det er nemlig stadig mere populært at købe julemaden udefra til juleaften. Det viser en rundringning, DR har lavet til en række catering- og madsteder.

Hos Meyers Mad forventer de at sælge 9000 kuverter, Fransk Spisehus i Herlev har fordoblet antallet af solgte kuverter siden sidste år, Catering Danmark, der blandt andet står bag Smageriet og Kokken & Jomfruen har oplevet en stigning på 40 procent i forhold til 2017 - og hos Vores Kok i Frederikssund blev julemenuen udsolgt i begyndelsen af december.

- Folk vælger at få det bragt, for så ved de, at der er, hvad der skal være, og de behøver ikke stå for indkøb eller tilberedning, så de sparer en masse tid, siger Gert Olesen, indehaver af Vores Kok.

Hos Meyers Mad begyndte de at sælge julemiddag for fire år siden, og der solgte de ca. 1000 kuverter – siden er efterspørgslen steget og steget.

- Dét at stå for maden juleaften er meget omfangsrigt, og det tager lang tid at lave fra bunden, forklarer Charlie Thyboe, kundechef hos Meyers.

Hos begge firmaer oplever de, at det er mange forskellige typer, der køber julemiddagen færdig.

- Det begyndte med, at det kun var ældre mennesker, der bestilte, men nu er det familier og både yngre og ældre. Det er alle, forklarer Gert Olesen.

Mere tid til familien og mindre viden om mad

Når vi vælger at droppe den hjemmelavede julemiddag og lægger forklædet fra os, så handler det om, at vi tilvælger mere tid sammen med vores familier i juledagene – og at vi også har mindre viden om den mad, der skal laves.

Det forklarer Judith Kyst, direktør for Madkulturen, der skal lære danskerne om bedre mad.

- Det er blevet meget normalt og socialt accepteret at servere mad udefra, så afspejler det også et marked, hvor der er kommet et større udbud, og så er der selvfølgelig en hel masse omkring tid, siger Judith Kyst.

Men det er ikke uden konsekvenser, når vi prioriterer madlavningen fra og i stedet overlader det til andre.

- Hvis det bare var et udtryk for, at vi ikke kunne overskue det i julen, men det er en generel tendens, at vi bruger mindre tid i køkkenet. Og der er ingen tvivl om, at jo mere vi fremmedgør os selv fra madlavning og gode råvarer, desto mere udliciterer vi også vores sundhed, og det bliver sværere at være kritiske forbrugere, mener Judith Kyst.

Derfor anbefaler hun også, at vi bliver bedre til at hjælpes om madlavningen - også julemenuen, som kan blive et socialt og hyggeligt højdepunkt juleaftensdag.

- For det at være sammen om mad er faktisk noget, vi sætter en høj værdi i, så vi skal hjælpes ad i stedet for at tro, at vi skal performe overfor hinanden, siger Judith Kyst.

Selvom der er flere, der ikke står for anden selv, så viser en undersøgelse fra Madkulturen, at 86 procent af danskerne spiser en traditionel julemiddag juleaften.

Julemenuerne koster mellem 195 og 350 kroner hos de adspurgte firmaer.