Knap 7.000 står på venteliste til at blive vinterbader i hovedstadsområdet

22 ud af 38 vinterbadeklubber i hovedstadsområdet har lukket for tilmelding af nye medlemmer.

Flere af de knap 7.000 vordende vinterbadere må i flere tilfælde stå på venteliste til en vinterbadeklub i mere end to år. (Foto: Linda Kastrup © Scanpix)

Noget kunne tyde på, at minusgrader og isnende vind ikke holder os fra at snuppe en svømmetur ved stranden eller i den nærmeste sø. Men du skal væbne dig med tålmodighed, hvis du vil gøre det som medlem af en klub eller en forening.

22 ud af 38 vinterbaderklubber i hovedstadsområdet tager nemlig ikke flere medlemmer ind.

Flere af klubberne har en ventetid på tre år eller mere for at blive medlem, og i alt venter knap 7.000 på at få lov til at hoppe i vandet og krybe ind i saunaen bagefter.

Ifølge Bo Svarre Nielsen, der er bestyrelsesmedlem i Vinterbader Danmark, så giver populariteten god mening.

- Ting, der foregår i naturen, er blevet mere populære - man vil generelt gerne være lidt tættere på naturen. Når vinterbadeklubberne så vokser, er kommunerne blevet mere opmærksomme, og det betyder ofte, at faciliteterne blive bedre, siger Bo Svarre Nielsen.

Populariteten har dog også en pris, mener han. Mange af vinterbaderklubberne er nemlig begyndt som små, intime klubber, og det kan være svært at bibeholde den ånd og stemning, når der pludselig er flere hundrede, der vil være medlem, siger han.

- Før kendte alle hinanden. Når der så pludselig kommer 600 medlemmer giver det bare bekymringer og andledning til overvejelser om fremtiden, fordi klubben ikke længere er den samme, som den var i begyndelsen, siger han.

Aner ikke om det er sundt

Det er ikke kun i hovedstadsområdet, at vinterbadning er blevet populært. Kigger man på antallet af vinterbadeklubmedlemmer i hele landet, er det næsten femdoblet fra 2009 til 2019.

Overvejer man at hoppe med på trenden og i de kolde bølger, fordi det skulle være sundt, skal man måske lige høre, hvad overlæge på Bispebjerg Hospital og forsker i vinterbadning Bo Belhage har at sige om vinterbadning.

- Der er sammenfald mellem folk, som vinterbader og som har et mere sygdomsfrit liv. Der er også sammenfald mellem folk som vinterbader, og som har et lidt længere liv. Måske er det tilfældigt, måske er det ikke tilfældigt. Vi ved det ikke, siger Bo Belhage, som også selv vinterbader.

Selvom man ikke med sikkerhed kan sige, at vinterbadning er sundt, er der dog indikatorer for, at det kunne være tilfældet.

- Når man kigger på de hormoner, der bliver udløst i kroppen, når man vinterbader, så svarer de til de hormoner, som bliver udløst ved en løbetur eller fysisk bevægelse af en hårdhed og længde, som vi ved er sund, siger Bo Belhage.

Sådan reagerer din krop på vinterbadning

Sikker vinterbadning

  • FØR DU GÅR I VANDET

  • Tjek badeforhold og kend redningsudstyret. Tjek vejret på www.dmi.dk og tjek badevandskvaliteten på www.badevand.dk.

  • Pas på is på trappe og bro. Hold trappe og bro fri for is. Et fald kan have katastrofale følger.

  • Sænk kroppen roligt ned i vandet. Spring aldrig på hovedet i. Gå aldrig direkte fra saunaen og i iskoldt vand. Hvis du venter cirka 1 minut, vil du være kølet så meget af, at temperaturforskellen kun vil medføre en mindre blodtryksstigning. Tests har vist, at jo større temperaturforskel der er fra saunaen og det iskolde vand, jo større er risikoen for en alvorlig blodtryksstigning.

  • Bad aldrig alene. Bad sammen og gå op sammen. Bad helst mindst 3 personer sammen, så én kan hjælpe den tilskadekomne og én kan hente hjælp. Hvis en person bliver dårlig i vandet og skal hjælpes op, vil én hjælper sjældent være tilstrækkelig. Erfaringer viser, at der skal 4 personer til at hjælpe en person på et spineboard op af vandet.

  • NÅR DU ER I VANDET

  • Træk vejret roligt. Hvis du trækker vejret for hurtigt, vil det kunne medføre, at du besvimer i vandet. Hvis du bliver dårlig, får et ildebefindende o.l. der betyder, at du har behov for andres hjælp, er tiden en kritisk faktor, fordi alle i vandet kun har et begrænset aktivt tidsrum at kunne agere i i det kolde vand.

  • Hold øje med hinanden. Dem man har hilst på, inden man går i vandet, dem holder man øje med, når man er i vandet. Giv øjeblikkeligt signal til de andre, hvis du pludselig føler dig dårlig. Råb eller plask med armene. Undgå at gribe fat i de andre, hvis du er ved at falde.

  • Hold dig tæt ved trappe eller opgang. Kom ikke længere væk fra stigen/opgangen, end du kan nå den i få tag. Badning varer ofte mellem 10 – 30 sek. Bader du i mere end 2 min. kan det kolde vand bevirke, at kræfterne og følelsen i fingre og tæer reduceres mærkbart, og det kan blive et problem selv at kunne kravle op af stigen eller trappen.

  • Svøm aldrig under isen. Man kan ikke undervandssvømme så langt i iskoldt vand, som man kan i tempereret vand. Kulden kræver hyppigere vejrtrækning.

  • Kilde: Rådet for Større Badesikkerhed