København tredobler antallet af p-pladser til ladcykler

Ladcykler erstatter brug af bilen i byen, så nu skal de pladskrævende cykler have flere p-anlæg.

Efter at have testet parkeringspladser til ladcykler er Københavns Kommune nu klar til at øge antallet af pladser. (Foto: Andreas Beck © Scanpix)

Det skal være lettere at parkere sin ladcykel i København. Fra 2017 vil kommunen mere end tredoble antallet af særlige parkeringspladser til ladcykler og anhængere.

I nogle tilfælde erstatter ladcyklen familiens bykørsel med bil, men det har været småt med parkeringsområder, der kunne rumme de pladskrævende cykler.

Derfor blev der i 2015 som et forsøg etableret 10 særlige pladser til ladcykler på Østerbro, og nu øger kommunen så antallet af cykelparkeringspladser.

- Ladcyklerne gør noget godt for byen. De er med til at opfylde vores klima- og miljømål og også med til at formindske trængslen. Kan man nøjes med en ladcykel, fylder man jo ikke vejene op med en bil, siger trafik- og miljøborgmester Morten Kabell (EL).

Han vil ikke udelukke, at det i fremtiden kan være en mulighed at lave bilparkeringspladser om til ladcykelpladser, men han afviser, at det skal koste penge at parkere de store ladcykler.

- En ladcykel tager meget lidt plads i forhold til en bil, så det gavner, når bilejere tager cyklen i stedet for. Det incitament vil jeg gerne fastholde, så derfor skal det selvfølgelig fortsat være gratis at parkere ladcyklen, siger Morten Kabell.

Det er foreløbigt Indre By og Østerbro, der får nye ladcykelparkeringspladser, men Morten Kabell håber, at resten af København også vil få pladser i løbet af 2017 eller 2018.

Det koster 20.000 kroner at etablere én parkeringsplads til ladcykler.

Facebook
Twitter