København vil skifte Øresunds-samarbejdet ud

Der er ikke slagkraft nok i Københavns branding, som nu står for udskiftning.

Øresund klinger ikke så godt i internationale ører, mener regionsrådsformand i Hovedstaden, Sophie Hæstorp-Andersen (A).

Samarbejdet med Sverige er ikke nok, når der skal skaffes arbejdspladser og vækst i hovedstadsområdet.

Sådan lyder det fra Københavns overborgmester Frank Jensen. Derfor vil Københavns Kommune vinke farvel til interesseorganisationen Øresundskomiteen og i stedet satse på Regions Hovedstadens "Greater Copenhagen"-samarbejde.

- Øresundskomiteen har haft sin tid. Nu har vi altså brug for at komme videre for noget mere forpligtende i forhold til at komme videre i vores internationale branding, siger Frank Jensen.

Inviterer Sverige med

Men det er stadigvæk nødvendigt at samarbejde med Sverige.

For skal man tiltrække udenlandsk vækst til hovedstadsområdet, så skal Malmø og resten af Skåne være med til at fremme København i udlandet, mener Frank Jensen.

- Skal man som kinesisk eller amerikansk virksomhed placere sig med et nordeuropæisk hovedkontor, skal der være en tilstrækkelig kritisk masse. Det skaber vi ved at stå sammen med vores svenske kolleger, siger overborgmesteren.

Øresunds-navnet klinger ikke

Regionsrådsformand i hovedstaden, Sophie Hæstorp-Andersen (A), mener at tiden er løbet fra Øresunds-komitéen:

- Vi kan se, at integrationen over Øresund er gået i stå. Ude i verden ved man ikke, hvad Øresund er, og det kan være svært at udtale. Til gengæld kan vi se, at Copenhagen er et stærkt brand.

Hun vil gerne også have Sverige med i et samarbejde:

- Vi arbejder lige nu på at få Skåne og de 33 kommuner der med på at omdanne Øresundskomitéen til en ny Greater Copenhagen-samarbejde, siger Sophie Hæstorp-Andersen.

Greater Copenhagen-strategien vil satse på fire vækstområder, herunder sundhed, digitalisering, bæredygtighed og kreative fag.

Facebook
Twitter