Københavnertrend spreder sig: Flere vælger delebilen

Selvom det særligt er i København, at delebiler er populære, er de også ved at vinde frem udenfor hovedstaden.

Med en app kan brugerne hurtigt orientere sig om, hvor den nærmeste delebil holder parkeret. (Foto: STEFANIE LOOS © Scanpix)

En tur i Ikea eller ugens store indkøbstur kan hurtigt blive besværlig, hvis man ikke ejer en bil. Derfor er flere danskere begyndt at bruge delebiler.

Firmaerne Let's Go og DriveNow oplever begge en øget interesse for deres delebiler. Hos DriveNow, der er ejet af Arriva, får man hver måned 1.500 nye brugere, imens konkurrenten Let's Go det seneste år har fået 20 procent flere delebilskunder.

Delebilerne fungerer ved, at du tegner et abonnement, og så har du fri adgang til en række biler, der holder parkeret rundt omkring.

Særligt i København er delebilerne blevet populære. 80 procent af begge firmaers brugere bor nemlig i hovedstaden.

Og det giver god mening, mener Christian Rohmann, forretningsudvikler i Let's Go.

- Vi kan se, at mange af dem, der bor i brokvarterene, ikke har et dagligt behov for en bil. For dem kan det slet ikke betale sig at tage bilen på arbejde hver dag, siger han.

Men selvom det i første omgang er københavnerne, der har taget delebilerne til sig, så begynder de også at blive populære uden for hovedstaden, fortæller Morten Jakobsen, country manager ved DriveNow.

- Til at starte med fokuserede vi på brokvarterene i København. Men nu er vi kommet længere ud og er også begyndt at dække nogle af de kommuner, der ligger lidt uden for København, siger han.

At en trend på den måde breder sig fra København er forudsigeligt, fortæller ekspert i deleøkonomi Claus Skytte.

- Det er ofte sådan, at nye ting starter i hovedstaden og så spreder sig. Jeg tror, at der er mange udenfor hovedstaden, der har undret sig over, hvorfor de ikke har sådan nogle systemer, siger han.

Delebilernes popularitet er dog kun lige begyndt, forudser Claus Skytte. Når først danskerne har vænnet sig til tanken om at dele bil med andre frem for at eje en selv, så vil delebilsordningerne få endnu mere vind i sejlene, vurderer eksperten.

- Der kommer ikke til at gå lang tid, før vi ser, at det kommer til at gå endnu hurtigere, end det gør nu, siger Claus Skytte.

FacebookTwitter