Københavnske Kanalbroer forsinket endnu en gang

De to kommenende kanalbroer i Københavns Havn bliver forsinket med lidt mere end et halvt år. Det er den tredje forsinkelse.

Cyklister og fodgængere i København må igen, igen, igen se langt efter den dag, hvor de slipper for at køre og gå i store buer rundt om Københavns Havn.

De kommende kanalbroer bliver nemlig endnu engang forsinket - denne gang med lidt mere end et halvt år. Broerne skal give den grønne trafik en genvej over vandet i Trangraven og Proviantmagasingraven. Det er tredje gang, at broerne bliver forsinket.

Oprindeligt skulle de røde bånd klippes i februar 2013. Nu kommer broerne først til at stå færdige ved årskiftet 2014/2015. Københavns teknik- og miljøforvaltning regner denne gang med at kunne overholde datoen.

Forsinkelser skyldes konkurser

Forsinkelsen skyldes denne gang, at kommunen ikke kunne blive enige med den konkursramte stålproducent VBS, om kvaliteten og prisen på de næsten færdige stålkonstruktionerne til kanalbroerne. Sidste gang skyldtes forsinkelsen, at entreprenørfirmaet bag byggeriet, Pihl og Søn, gik konkurs i august 2013.

Pihl og Søn stod også for byggeriet af Inderhavnsbroen ved Nyhavn. Inderhavnsbroen blev forsinket med mere end et år på grund af Pihl og Søns konkurs og forventes også færdig ved årskiftet 2014/2015. Inderhavnsbroen er ikke berørt af den manglende stålleverance ligesom de to kanalbroer.

Man ved endnu ikke, hvad forsinkelserne på broerne kommer til at koste. Det vil der komme klarhed omkring, når man har fundet en ny entreprenør og ny stålproducent. For Inderhavnsbroens vedkommende forventer Københavns Kommune at have fundet en entreprenør til at tage over efter Pihl og Søn om en måned. Man forventer, at mellem 3.000 og 7.000 cyklister dagligt vil køre på broerne over Københavns havn, når de engang er færdige.

Cykelbro ved Fisketorvet kæmper også med forsinkelser

En fjerde bro, der har været forsinket flere gange, er cykelbroen ved Fisketorvet, som MT Højgaard står for. Den skal stå færdig til april, men nu er stålkonstruktionen fra Kina forsinket med en måned.

Oprindeligt skulle cykelbroen, som kaldes Cykelslangen, have været færdig i slutningen af 2012. Ifølge MT Højgaard skyldes en af de store forsinkelser, at der var mangler i de forberende tegninger til broen, som Københavns Kommune fik lavet af Rambøll.

MT Højgaard mener derfor, at kommunen selv skal betale for forsinkelsen. Københavns Kommune afviser, at den har ansvaret for forsinkelsen. Hvis de to parter ikke kan blive enige, kan det ende i en voldgiftssag.

 

Facebook
Twitter