Kommuner tager opfinder-hatten på for at dæmpe trafikstøj

Knuste vindmøllevinger i støjskærme er bare et af de støjdæmpende forsøg, som nu skal testes.

Flere end 125 millioner europæere menes at være udsat for trafiklarm, der overstiger de internationale anbefalinger. (© DR)

Nye, støjdæmpende foranstaltninger skal gøre livet mere tåleligt for motorvejsnaboer.

Otte hovedstadskommuner og fem private partnere er gået sammen i et samarbejde, og i projektet LAUST vil de finde nye måder at få bugt med trafikstøj, som alle støjplagede kan få glæde af:

- Det kunne være nye smarte støjskærme, som indeholder nye materialer, eller nye planløsninger.

- Altså hvordan man planlægger sig bedre ud af det, fordi man ikke er lykkedes med at planlægge veje og boliger på en fornuftig måde, siger Kirstine Hjorth Lorenzen, projektleder i samarbejdet, der går under navnet Gate21.

Mange danskere er berørt

Forsøgene vil kunne komme rigtig mange danskere til gode, hvis de viser sig at virke.

- Det er sådan i dag, at der er 700.000 danskere, som oplever et støjniveau over, hvad man anbefaler rent sundhedsmæssigt, siger projektleder Kirstine Hjorth Lorenzen.

Planen er at lave et levende støjlaborarium, hvor også private virksomheder vil med-investere i at få nedbragt trafikstøjen.

Man vil blandt andet forsøge sig med støjskærme langs motorveje med knuste vindmøllevinger i og nye slags asfalt, og det skulle altså kunne nedsætte larmen.

Nabo frustreret over støj

I Hvidovre Kommune bor Jørn Dalgaard Mikkelsen, som er stærkt plaget af trafikstøjen fra Holbæk-motorvejen i baghaven:

- Man kan ikke opholde sig i haven. Man bliver irriteret og vækket om natten, siger Jørn Dalgaard Mikkelsen, som også er formand i beboergruppen 'Nej tak til trafikstøj'.

Han er ikke overbevist om, at forsøgene vil hjælpe nok, og har i stedet andre forslag:

- Støjdæmpende asfalt er en god idé, men der skal meget mere til. Vi foreslår, at man sænker hastigheden på motorvejen gennem højt bebyggede områder, siger Jørn Dalgaard Mikkelsen.

Hvidovre-politiker vil have staten på banen

Hvidovre Kommune giver årligt 280.000 kroner til samarbejdet Gate21. Netop trafikstøjen er nemlig et problem i kommunen, mener også byrådspolitiker Finn Gerdes (A). Han har store forhåbninger til projektet:

- Vi regner med, at der kan findes nogle nye og bedre løsningen af hensyn til at absorbere støjen, siger Finn Gerdes.

Han sender dog samtidig en opsang videre, fordi han ikke mener, at det er en kommunal opgave at betale for at dæmpe støjen, når det er staten, der har planlagt infrastrukturen.

- Det er vigtigt, at vi får dæmpet støjen, men det er staten, der skal tage sig af det, siger Finn Gerdes.

Gate21 skal have skaffet op til 1,5 million kroner til projektet til forundersøgelser af hvilke løsninger, der skal satses på.

Facebook
Twitter