Lærere: Undervisning er andet end at stå foran tavlen

Lærerne mangler tid, og de frygter, at den nye skolereform vil betyde, at de ikke får tid til at tage sig af de elever, der har det svært.

Undervisning handler også om forberedelse, samarbejde med kolleger og snak med psykologer om elever, der har det svært, påpeger to lærere. (Foto: Steffen Ortmann © Scanpix)

Politikerne glemmer, at undervisning ikke kun er at lære eleverne om komma og plus og minus, når regeringens omfattende reform af den danske folkeskole i dag fremlægges. Den vil blandt andet betyde, at lærerne skal tilbringe flere timer bag katederet.

To lærere fra Peder Lykke Skole i København er utilfredse med, at de igen får nye regler trukket ned over hovedet, uden at de er blevet spurgt.

Bijan Tavakoli og Anette Sall føler sig oversete, og de er bekymrede for, hvordan samarbejdet skal fungere fremover, og at de ikke vil have tid til at dele de svære ting.

Må droppe skole-hjem-samtaler

Reformen betyder, at skoledagene bliver det, der svarer til 510 timer længere over et helt skoleforløb fra børnehaveklassen og til niende klasse. Timer som lærerne før brugte på forberedelse.

Anette Sall frygter, at hun fremover bliver nødt til at droppe en omgang skolehjemsamtaler eller en snak med psykologen om et vanskeligt barn.

- Jeg frygter rigtig meget, at de bløde værdier, der ikke kan måles, bliver skåret væk. Det faglige niveau kan nemlig aflæses på en test.  

Bekymret for nyuddannede

Bijan Tavakoli frygter også, at flere lektioner vil betyde, at han kommer senere hjem, og det vil koste familietid. Og han er især bekymret for de nyuddannede, der skal bruge mere tid på forberedelse.

Hvis problemet med lærernes arbejdstid bliver løst ser Anette Sall dog positivt på, at eleverne skal have længere dage i skolen. For det kan måske hjælpe de svage børn, der kastes rundt i systemet.

- Det gode kan være, at vi skaber en mere alsidig og spændende undervisning, fordi eleverne skal være her flere timer. Vi er meget presset på tid i forhold til det, de skal nå, så mange arbejdsopgaver lægges ud som hjemmeopgaver. Flere ting kan vil kunne klares på skolen, og det kan få betydning for den negative sociale arv, siger hun.

Facebook
Twitter