Lovede lydløs metro i 2016: To måneder efter åbning larmer det stadig

- Vi skulle ikke have formuleret det brev så håndfast, siger Metroselskabet i dag.

Metroselskabets direktør ærgrer sig over formuleringen i brevet fra 2016. (Foto: Ida Marie Odgaard © Scanpix)

- Du kommer ikke til at høre metrotogene, når de kører.

Sådan stod der med fed skrift i et brev, som Metroselskabet i december 2016 sendte til naboerne til den nye Cityring i København.

Men her mere end to måneder efter, at metroen er åbnet - og hvor man har tilslebet skinnerne - larmer metroen fortsat.

Én af dem, der stadig kan høre metroen larme i sin lejlighed, er Alma Yawl, der bor i Haraldsgade på Nørrebro.

- Vi kan stadig høre den. Udgangspunktet var jo, at vi ikke skulle kunne høre den. Vi har fået ekstra støj ind, som vi ikke kan lukke ude, hverken ved at lukke vinduer eller ved at gå ind i et andet rum, siger hun.

Også Kjeld Lykke, der er nabo til Cityringen på Østerbro, er stærkt utilfreds med Metroselskabet og lyden fra togene.

- Der er tale om et gigantisk tillidsbrud. Vi skal kunne stole på det, når offentlige myndigheder siger, at vi ikke vil komme til at kunne høre støj fra metro-togene, siger Kjeld Lykke.

Brev fra 2016: Meget anderledes end arbejdstog

Brevet, som beboerne modtog, havde overskriften 'Tunnelerne er 95 procent færdige'.

Heri påpegede Metroselskabet, at den larm, beboerne eventuelt kunne høre på daværende tidspunkt, skyldtes arbejdstogene, som kørte på andre skinner, end dem metrotogene skulle køre på.

- Metrotogene er anderledes konstruerede og kører på andre skinner end dem, arbejdstogene benytter. Du vil derfor ikke komme til at høre metrotogene, når cityringen åbner, stod der i brevet.

Sådan skrev Metroselskabet i 2016.
Sådan skrev Metroselskabet i 2016.

Den formulering ærgrer i dag Metroselskabet, forklarer direktør Louise Høst.

- Skulle vi have skrevet det brev i dag, ville vi ikke have skrevet det så håndfast, siger hun.

- Der er en indkøringsperiode med sådan en metro, og det er det, der giver nogle udfordringer lige nu, siger hun.

Louise Høst vil ikke love, at lyden fra metrotogene kommer til at forsvinde helt, men hun forventer, at den bliver reduceret yderligere.

- Jeg er ganske overbevist om, at vi godt kan reducere den en del mere, siger hun.