Luften i de københavnske klasselokaler er landets dårligste

Elendigt indeklima svækker elevers indlæringsevne. Værst står det til i de københavnske og nordsjællandske skoler.

Den alamerende høje CO2-koncentration kan påvirke indlæringsevnen. (Foto: © Fra TV- bånd)

Indeklimaet er stadig elendigt i landets folkeskoler.

Og særligt i København er luften tung og dårlig i alt for mange af klasselokalerne, viser resultaterne for Region Hovedstaden fra en ny, stor landsdækkende undersøgelse af indeklimaet.

I over halvdelen af klasselokalerne blev der målt koncentrationer af CO2 over det acceptable niveau.

Alarmende luftkvalitet hæmmer indlæringen

Og resultaterne er foruroligende, siger professor på DTU, Geo Clausen.

- For det første er der nogle børn, der bliver trætte og uoplagte og får hovedpine. Men det betyder altså også, at det går ud over børnenes indlæring, siger han.

Det er elever fra 81 af hovedstadens skoler, der har indsamlet data til undersøgelsen i egne klasselokaler. Resultaterne er herefter analyseret af forskere fra DTU.

Ventillationsanlæg er vejen frem

Indeklimaet blev senest undersøgt i 2009, men intet er forbedret - og det til trods for, at problemet nemt kan løses, siger Geo Clausen.

- Vi skal have installeret ventillationsanlæg i skolerne, og det er altså ikke en umulig opgave. Der er ikke tale om, at vi skal rive skolerne ned, siger han.

Indtil skolerne får ordnet deres klimaanlæg, opfordrer Geo Clausen til, at eleverne får luftet godt ud og er ude i frikvartererne.