- Jeg blev født i Libanon, og der var rigtig meget udenadslære. Så da jeg startede i skolen i Danmark, havde jeg svært ved de humanistiske fag, fordi der er meget reflektering.
Sådan lyder det fra 20-årige Mahdi Samir Hussein, der om et par uger gør sin 2-årige gymnasiale uddannelse færdig. En uddannelse han ikke havde kunnet klare uden en mentor.
- Hun hjalp mig i de svære fag, og så var hun ikke kun en lærer, men også en der lærte mig noget om livet. Det vil jeg aldrig glemme, siger Mahdi Samir Hussein.
Mahdi Samir Husseins mentor blev tildelt af Gladsaxe Kommune. Og det er bestemt ikke det eneste sted med en mentorordning.
I en rundringning til 12 tilfældige kommuner, som P4 København har lavet, svarer samtlige af kommunerne, at de har mentorordninger for unge.
I Mahdi Samir Husseins tilfælde hjalp mentoren især med det faglige omkring skolen.
- Vi mødtes på biblioteket, og så læste vi lektierne sammen, og hun hjalp mig med mine afleveringer i forhold til at forstå, hvordan de skulle laves, siger han og fortsætter:
- Og så kunne jeg bare skrive til hende på sms eller e-mail og få noget hurtig feedback, som hjalp mig i den rigtige retning.
Fra at gå fra en elev, der havde det svært i flere fag, drømmer Mahdi Samir Hussein nu om at blive enten læge eller bygningsingeniør. Og rigtig meget af det kan tilskrives mentorordningen.
- I Libanon var tingene bare som de var, og det skulle ikke diskuteres. Her skal man mere sige de ting man tænker, og det var svært at sætte sig ind i, og der hjalp min mentor meget, siger han og afslutter:
- Hun har betydet, at jeg nu ved hvilken retning, jeg skal hen i mod.
I Gladsaxe Kommune havde de sidste år 60 unge igennem mentorforløbet. Kun op mod tre droppede ud.