Metrobyggeri til Sydhavnen begynder i dag

Den nye metrolinje til Sydhavnen forventes at stå klar i 2024.

De første spadestik til Sydhavnsmetroen begynder i dag på Enghave Brygge. Luftfoto af byggepladsen. (Foto: Dragør Luftfoto © fotograf)

I dag begynder arbejdet med at anlægge den nye metrolinje til Sydhavnen i København.

Metroen til Sydhavnen kommer til at bestå af fem underjordiske stationer: Havneholmen, Enghave Brygge, Sluseholmen, Mozarts Plads og Ny Ellebjerg.

Den nye metrolinje til Sydhavn forventes at stå klar i 2024, og vil være en del af den nye linje M4, som kører fra Orientkaj i Nordhavn til centrum og videre til Sydhavnen.

(Foto: Metroselskabet I/S)

Den officielle starts markeres i dag, når transport-, bygnings- og boligminister Ole Birk Olesen og Københavns overborgmester, Frank Jensen, vil tage de første spadestik på byggepladsen på Enghave Brygge under en pressebegivenhed klokken 12.30.

Her vil tunnelboremaskinerne senere sænkes i jorden og starte arbejdet med at bore tunnelerne til den kommende Sydhavnsmetro.

Fakta om Sydhavnsmetroen

  • Sydhavnsstrækningen bliver 4,5 km lang

  • Den består af 5 underjordiske stationer: Havneholmen, Enghave Brygge, Sluseholmen, Mozarts Plads og Ny Ellebjerg

  • Cirka 29.000 passagerer forventes at bruge metroen dagligt på de 5 stationer i 2035.

  • Det svarer til 9 millioner passagerer om året.

  • Det er det tysk-franske konsortium TUNN3L JV (som består af selskaberne Hochtief og Vinci), der skal anlægge de to gange 4,5 kilometer tunneler samt de fem underjordiske metrostationer.

  • Østrigske Rhomberg og portugisiske EFACEC skal anlægge spor, skinner og teknik.

  • Ansaldo STS leverer tog og transportsystem til Sydhavnsmetroen.

Kilde: Metroselskabet I/S

Facebook
Twitter