Miki lader lejligheden gro til: Har 120 stueplanter

Særligt unge og studerende køber mere grønt til hjemmet.

Miki Marker Munck og hans mand Mads Munck Rasmussen har planter fra gulv til loft - og flere vil gerne have det samme. (Foto: Kristoffer Poulsen)

Monstera, Fredslilje, guldranke, svigermors skarpe tunge og kinesisk pengetræ har fået faste pladser i vindueskarmen og på gulvet i kæmpe potter.

For flere vil have naturen indenfor og blomstre – og især storbyernes hjem er i fuldt flor.

Det mærker man både hos de danske gartnerier og brancheforeningen Danske Havecentre, som oplever et øget salg af stueplanter i Danmark.

En af dem, der er med til at øge omsætningen, er Miki Marker Munck. Sammen med sin mand deler han lige nu 98 kvadratmeter på Østerbro i København med omkring 120 planter.

- Jeg bliver lykkelig af at kigge på grønne planter. Jeg elsker at nusse om dem, pleje dem og se dem vokse, fortæller han.

Noget tyder på, at flere har det som Miki Marker Munck. For Danske Havecentre har alene i årets første syv måneder oplevet, at salget af stueplanter er steget med 16 procent sammenlignet med samme periode sidste år.

Direktør Per Boisen Andersen mener, at det især er én målgruppe, der er begyndt at finde pengepungen frem for at få nyt grønt til hjemmet.

- De unge og studerende i de store byer, hvor naturen ikke nødvendigvis er lige uden for døren i form af en have eller mark, de er begyndt at købe flere planter. Her kan stueplanterne nemlig drage naturen ind i lejligheden, siger Per Boisen Andersen.

Stueplanterne rykker ind i tøjbutikkerne

Når Miki Marker Munck og andre grønfingrede skal finde endnu en plante til hjemmet, er det ikke længere nødvendigt at køre til nærmeste havecenter eller i en blomsterhandler.

For i takt med, at stueplanterne folder deres blade ud i flere private hjem, rykker de også ind i tøj- og boligbutikkerne.

Gartnerierne sælger nemlig også deres planter til livsstilsbutikkerne, som har fået øjnene op for, at kunderne ikke kun impulskøber nyt tøj, men også planter, fortæller Peter Larsen-Ledet, direktør i danske gartneriers brancheorganisation, Flora Dania.

- Specielt dametøjs- og boligbutikkerne har nu planter i deres sortiment. For når kunderne går rundt i en tøjbutik og kigger på nogle dyre ting, så kan det være, at de tænker 'argh, det har vi ikke lige råd til, men planten derovre, den vil jeg gerne have med hjem', siger han.

  • (Foto: Kristoffer Poulsen)
  • (Foto: Kristoffer Poulsen)
  • (Foto: Kristoffer Poulsen)
  • (Foto: Kristoffer Poulsen)
  • (Foto: Kristoffer Poulsen)
1 / 5

De grønne fingre bliver modige

Både de danske gartnerier og Danske Havecentre oplever, at vi er blevet mere modige, når vi finder grønt til hjemmet, og det kræver ekstra ekspertise.

- De, som har fået smag for planter, begynder at tage mere eksotiske og planter, der er svære at passe med ind i hjemmene. Men de synes rent faktisk, det er spændende. De vil gerne lære om dem og spørger gerne om råd, fortæller Peter Larsen-Ledet.

I lejligheden på Østerbro har Miki Marker Munck sat sig grundigt ind i, hvordan planterne trives, og hvor meget vand de skal have. Det tager omkring en halv time at vande de grønne beboere, som ikke får en dråbe for meget eller for lidt – og det er hele umagen værd.

- Vi bliver lykkelige, når vi ser små nye skud og blade, der skyder fra uventede kanter, og når planter generelt trives, fortæller Miki Marker Munck.

Facebook
Twitter