Mobilepay bliver valgkampens nye våben

Stadig flere politikere finansierer deres kampagner med såkaldte mikrodonationer.

Stadig flere politikere samler ind til deres kampagner ved at spørge deres følgere på sociale medier om små donationer. (Foto: liselotte sabroe © Scanpix)

Det tager ikke mere end to sekunder at overføre en 20'er eller en 50'er fra sin smartphone. Og det vil få betydning for de politiske kampagner op til det kommende folketingsvalg.

Politikerne har nemlig fået øjnene op for, at små donationer fra private borgere kan være gode alternativer til store pengedonationer fra erhvervslivet.

- Tidligere skulle politikerne føre valgkamp på bidrag fra erhvervslivet, men nu er det muligt at få almindelige mennesker til at donere penge til politikernes kampagner. Det ser vi flere og flere, der gør, siger digital rådgiver i Elberth Kommunikation, Benjamin Rud Elberth, som også rådgiver Konservative.

Ifølge den digitale rådgiver har flere politikere eksperimenteret med at få tilhængere til at støtte deres politiske kampagner økonomisk med såkaldte mikrodonationer, siden Obama gjorde det samme tilbage i 2008. Men det er først nu, det begynder at virke i Danmark.

- Det er nemt for danskerne, nu hvor de fleste har taget Mobilepay til sig, siger Benjamin Rud Elberth.

Folketingsmedlem Jacob Mark fra SF har samlet 220.000 kroner ind med mikrodonationer det seneste halve år, og Peter Hummelgaard, der sidder i Folketinget for Socialdemokratiet, har foreløbig samlet knap 20.000 kroner ind til denne valgkamp.

Sagen er vigtig

Jacob Mark har spurgt sine følgere på de sociale medier Instagram og Facebook om støtte ad to omgange, først i efteråret og igen for nylig. Begge gange kom der cirka 110.000 kroner ind. Og interessen overraskede ham:

- Jeg var bange for at spørge om en indsamling igen, men folk vil gerne blande sig, og man får engageret dem på en helt ny måde, siger Jacob Mark.

I begge indsamlinger har Jacob Mark været tydelig omkring, at pengene ville gå til hans arbejde samt annoncer for én bestemt sag, nemlig bedre normeringer i daginstitutionerne. Og det, mener han, er årsagen til succesen.

- Det er der mange, der giver udtryk for. Der er endda nogle, som skriver: "Jeg har sendt dig 100 kroner. Jeg stemmer på Venstre, men jeg synes, din sag er vigtig", siger Jacob Mark.

Også Peter Hummelgaard fra Socialdemokratiet spørger især sine følgere på Facebook om donationer, og ifølge ham er pengene ikke den eneste fordel.

- Vi ved jo, at folk, der laver en mikrodonation, uanset om det er 10 kroner eller 100 kroner, har en stor tilbøjelighed til selv at stemme på én, men også bringe budskabet videre henover kantinebordet eller til deres nærmeste familie, siger Peter Hummelgaard.

Især gevinst for røde politikere

Selvom de politikere, der har held med at få folk til at swipe donationer i deres retning, selv mener, at pengene kommer på grund af sagerne, har Benjamin Rud Elberth også en anden forklaring.

- Min vurdering er, at det er på grund af personerne. For eksempel er Jacob Mark og Peter Hummelgaard gode til at mobilisere på rød fløj. Det er dem, der er populære, som får pengene, siger Benjamin Rud Elberth.

Han peger samtidig på, at det typisk er de politikere, der fortæller historien om, at de ikke har ret mange midler til rådighed, som lykkes med at modtage donationer.

- Den klassiske rød-fløjsretorik med, at de borgerlige får mange penge og støtte fra erhvervslivet, mobiliserer den almindelige dansker til at tænke, at der skal være lighed og derfor deltager de i mikrodonationerne, siger Benjamin Rud Elberth.

Facebook
Twitter