Nethandel tvinger butikker til nye løsninger

Mere og mere af vores juleshopping foregår på nettet. Normale butikker må omstille sig, hvis de vil følge med udviklingen, lyder det fra Dansk Detail.

Alene i den seneste uge har PostDanmark afleveret over 2 millioner pakker fra vores vilde nethandel. (© Colourbox)

Danskernes lyst til at købe ind via internettet stiger, og det er en tikkende bombe under dansk detailhandel, fordi webbutikkerne løber med ordrerne.

Derfor bør butikkerne i stigende grad overveje, hvordan de kan følge med udviklingen, lyder det fra brancheorganisationen, Dansk Detail.

Alene i hovedstadsområdet regner 63 procent med at handle online, når det kommer til julegaver. Det viser en ny undersøgelse, som TNS Gallup har lavet for Post Danmark.

Pakkeposten slår rekorder

Men inden gaverne fra netshoppen bliver flået op juleaften, skal de igennem hænderne hos PostDanmarks medarbejdere på pakkecentret, der i netop i dag, tirsdag, oplever årets travleste dag.

Faktisk har Post Danmarks medarbejdere i dag kørt 80 procent flere pakker igennem, end på en almindelig hverdag. Og det kræver planlægning, siger Morten Nielsen, kommunikationschef i PostDanmark.

- Vi har hyret ekstra folk ind, lejet 450 biler og åbnet 150 nye posthuse for at kunne klare det pres, vi er ude i nu, siger han.

Detailhandlen skal på nettet

Og den stigende nethandel tvinger detailhandlen til at hoppe med på bølgen, siger John Brødbæk, der har en herretøjsforretning i Helsingør og er næstformand i brancheorganisationen Dansk Detail.

- Vi må erkende, at kravene i dag er mangfoldige. Tiderne ændrer sig, og det er vi også nødt til at gøre, siger han.

I herretøjskæderne Tøjeksperten, Mr. og Dress Partner, er man hoppet med på nethandlen.

Facebook
Twitter