Nudgingekspert: 'Butikker og supermarkeder skal være som security i lufthavnen'

De mange tiltag i det offentlige rum virker, men der skal mere til, mener nudgingekspert Sille Krukow.

SuperBrugsen har sat tape i gulvet for at markere afstand mellem kunderne. (Foto: Ida Guldbæk Arentsen © Scanpix)

'Hold afstand' står der på det røde klistermærke på gulvet.

Mærkerne fortsætter med et par meters afstand ned mod kassen i supermarkedet.

Har du været ude at handle i den seneste uge, så er du nok stødt på en lang række af de tiltag, som supermarkeder og butikker har taget i brug for at hjælpe os til at modvirke spredningen af coronavirus.

De mange nudgingtiltag - tiltag der forsøger at styre og ændre vores adfærd - er et rigtig godt skridt på vejen.

Men der skal mere til.

Det mener Sille Krukow, der er nudging- og adfærdsdesignekspert og stifter af konsulentfirmaet Krukow.

Sille Krukow mener, at de mange nudgingtiltag er gode ideer, men der kan gøres mere. (Foto: David Leth Williams © Scanpix)

- Der er ikke nogen tvivl om, at tiltagene virker. Men skal vi for alvor stoppe smittespredningen, så skal der mere til, siger hun.

- Der skal langt flere initiativer på banen. Der skal være placeret håndsprit ved alle butikker, der har åbent, og så skal der være langt flere skilte, der viser hen til dem, siger hun.

Sådan forsøger kommuner, myndigheder og butikker at nudge dig til at undgå at sprede coronasmitte.

  • Ensretning ved Søerne i København, lørdag den 21. marts 2020. Skiltning ved Søerne i København viser ensretning for gående på stierne. (Foto: Philip Davali © Scanpix)
  • En af sundhedsmyndighedernes skilte, som er hængt op i mange butikker og ved offentlige steder. (Foto: Henning Bagger © Scanpix)
  • Hold afstand-skilte i Netto i Herlev. (Foto: liselotte sabroe © Scanpix)
  • Skilt i Føtex, hvor bland selv slik er lukket ned. (Foto: Philip Davali © Scanpix)
  • Et skilt i Aalborg, som minder om sundhedsmyndighedernes opfordringer i det offentlige rum. (Foto: Henning Bagger © Scanpix)
1 / 5

Samtidig skal man også tænke over, hvordan skiltene udformes, og hvilke farver man bruger, mener Sille Krukow.

Farver som rød og gul er nemlig ikke de bedste at benytte, siger hun.

- Bruger vi blandede farver, skaber vi forvirring, og det kan medføre, at vi ikke forstår signalerne, og bruger vi farverne rød og gul, som er signalfarver, så er vi faktisk med til at booste panikfølelsen, siger hun.

Lyseblå er god

Ifølge Sille Krukow skal vi til at tænke butikker, supermarkeder og store dele af det offentlige rum som var det security i lufthavnen.

- Her bliver man (via skilte, pile og farver, red.) guidet hele vejen igennem, siger Sille Krukow og påpeger, at det er langt bedre at bruge visuelle løsninger som for eksempel tegninger og piktogrammer frem for skrift.

Et af skiltene i Københavns Lufthavns securityhal, der er med til at nudge os til at komme hurtigst muligt gennem sikkerhedstjekket. (Foto: Anne Bæk © Scanpix)

Ifølge hende er der tale om lavpraktiske løsninger, som man meget hurtigt kan rulle ud for at forbedre chancen for ikke at sprede coronasmitten, når vi for eksempel er nede at handle.

Men det kræver en fælles indsats mellem regeringen og virksomhederne, så løsningerne bliver sat i system, mener hun.

Hun mener, at vi skal møde den samme slags nudging forskellige steder og opstiller et eksempel med brug af blå farver, som fremmer kommunikation, skaber ro og som intuitivt relaterer sig til hygiejne.

- Når vi møder et lyseblåt klistermærke, der guider mig det rigtige sted hen, så ved hjernen præcis, hvad det handler om. Så handler det om hygiejne i forhold til coronavirus, afslutter Sille Krukow.