Ny togkøreplan træder i kraft: Flere afgange til udlandet, forlænget rejsetid og nye stop

DSB har lavet ændringer på flere fjern- og regionaltog landet over.

Du skal nok lige tjekke rejseplanen, før du drager mod toget i dag, DSB har nemlig lavet ændringer i køreplanerne landet over. (Foto: KELD NAVNTOFT © Scanpix)

Hvis du gerne vil et smut til Hamborg for at shoppe de sidste julegaver eller tage en gåtur på et julemarked, så bliver det fra i dag lettere.

DSB har nemlig indsat flere afgange til den tyske by fra København, Kolding og Aarhus.

- Vi oplever en virkelig stor interesse for at rejse med tog til udlandet, blandt andet fordi mange gerne vil være med til at mindske miljøaftrykket, fortæller Tony Bispeskov, der er informationschef ved DSB.

For folk, der rejser fra København til Hamborg, vil de nye afgange erstatte turen med færge via Rødby-Puttgarden, da toget i stedet kører over Fyn og Jylland.

- Det betyder, at turen bliver lidt længere, hvis man måler i kilometer, til gengæld bliver den hurtigere. Det er selvfølgelig, fordi toget kan køre op mod 180 km/t, forklarer Tony Bispeskov, der også påpeger, at færgen også er mere miljøbelastende.

Ikke alle er tilfredse

På kystbanen, som er en togstrækning med Malmö C og Helsingør, er der ikke meget begejstring at spore over den nye køreplan.

For pendlerne betyder køreplansændringen nemlig, at turen bliver 3 minutter længere.

Og det er falder ikke i god jord hos Peter Langford, der er talsmand for Pendlerklubben Kystbanen:

- Kystbanen er absolut den langsomste togstrækning med den type togsæt. Dens gennemsnitshastighed er langt lavere end andre steder på Sjælland, forklarer han.

Den længere køreplan er et forsøg fra DSB's side på at gøre køreplanen mere robust.

- Kystbanen er præget af mange forsinkelser fra Sverige. Og når forsinkede tog skal ind i Danmark, så rammer de en meget befærdet strækning med Kastrup og Københavns Hovedbanegård, forklarer Tony Bispeskov og forsætter:

- Derfor skal togene i fremtiden holde længere tid på Københavns Hovedbanegård, så vi undgår forsinkelser på resten af strækningen.

Og selvom det er ikke var den løsning Peter Langford havde håbet på, så ser han frem til, at han måske kan stole mere på køreplanen.

- Som situationen er, så vil vi jo hellere have noget, som vi kan regne med.