Nyt forslag: Flere delebiler skal køre på hovedstadens veje

Politikerne i København skal beslutte, om man vil skrue op for antallet af delebiler i hovedstaden.

Bliver forslaget vedtaget, vil det frem til 2020 betyde en forøgelse på 150 procent af det nuværende antal delebiler med en fast plads. (Foto: Sara Gangsted © Scanpix)

Ejer du ikke selv en bil, og er du begejstret for den grønne omstilling, så er der grund til at glæde dig, hvis du bor i København.

I dag skal Teknik-og Miljøudvalget i Københavns Kommune nemlig tage stilling til, om man vil øge indsatsen for delebiler i København.

Bliver forslaget vedtaget, så vil det blandt andet betyde, at der i 2020 skal være mindst 750 delebiler med fast stamplads mod de omkring 300 biler med fast plads i dag. Mindst 30 procent af de nye delebiler skal være elbiler.

En af dem, der stemmer for forslaget, er teknik-og miljøborgmester Morten Kabell (Ø).

- Det opfylder på den ene side både folks behov for at have en bil til de nødvendige ture og på den anden side byens behov for, at der er plads til alting, siger han.

I Socialdemokratiet er man også positivt stemt over for planerne. Men det er vigtigt at sikre sig, at der er efterspørgsmål, siger Jacob Hougaard (S), der medlem af teknik-og miljøudvalget i København.

- Vi vil gerne støtte udbredelsen af delebiler, men det er vigtigt, at behovet hos københavnerne kan følge med, siger han.

Trafikforsker Harry Lahrmann fra Aalborg Universitet tror på, at der nok skal være nok københavnere, der kommer til at bruge delebilerne. Men det afhænger i høj grad af, hvor høj prisen er på privatbiler, vurderer han.

- Når vi ser på delebilerne i København og andre europæiske byer, så er det prisen på privatbiler, der er afgørende for, hvor mange delebiler der kommer på gaden. Men det her er et lille skridt på vejen, siger han.