Nyt it-system på sjællandske hospitaler giver mere ventetid

Om en måned tager Herlev og Gentofte Hospital nyt it-system i brug. For patienterne betyder det i opstartsfasen mere ventetid, længere behandlingstid og henvisninger til andre hospitaler.

6000 læger og sygeplejersker har siden marts været på kursus i at benytte Sundhedsplatformen. I alt skal 44.000 medarbejdere i Region Hovedstaden og Sjælland lære det nye system at kende. (Foto: Kristian Brasen © Scanpix)

Frem mod 2018 indfører Region Hovedstaden og Region Sjælland it-systemet Sundhedsplatformen på samtlige hospitaler i de to regioner. Premieren finder sted på Herlev og Gentofte Hospital 21. maj, og her kommer det til at påvirke patienterne, siger vicedirektør på Herlev og Gentofte Hospital, Anne Gram:

- Man kan komme til at opleve, at det tager lidt længere tid, når man sidder med lægen eller sygeplejersken. Og så kan man opleve, at man bliver henvist til et andet hospital, end man har været vant til.

Patienter i lange behandlingsforløb skal fortsat behandles på Herlev og Gentofte Hospital, men også de vil opleve forandringer, siger Anne Gram:

- Der kan komme til at gå længere tid fra det ene besøg til det næste besøg, end man ellers har været vant til.

Vicedirektør på Herlev og Gentofte Hospital Anne Gram forventer, at Sundhedsplatformen vil give ventetider i opstartsfasen.

Sundhedsplatformen erstatter op mod 30 forskellige it-systemer på hospitalerne og betyder nye arbejdsgange for læger og sygeplejersker. Erfaringer fra amerikanske og europæiske hospitaler, der bruger systemet, viser, at de første fire måneder giver udfordringer. Det vil også være tilfældet på Herlev og Gentofte Hospital, forudser vicedirektør Anne Gram:

- Vi regner med, at der går nogle måneder. Vi planlægger med normal drift efter cirka tre uger, men der kan godt gå lidt længere tid før det hele kører som normalt. Så sætter vi flere mennesker på arbejder, så patienterne mærker det mindre, end vi gør.

Skriv direkte til lægen

Selvom Sundhedsplatformen for en periode betyder forsinkelser og mere ventetid, giver den også patienterne i Region Hovedstaden og Region Sjælland en række fordele. De kan fremover skrive direkte til lægen eller sygeplejersken på hospitalet, ligesom man kan booke tid til behandling. Det giver flere gevinster, siger projektleder på Sundhedsplatformen Christian Koerner:

- I stedet for at patienten sidder og hænger i telefonrøret for at komme igennem, så kan man skrive en besked. Vi garanterer svar inden for tre dage, og det er der ikke i dag, når man sender en e-mail, forklarer han.

Desuden giver det en højere grad af indflydelse for patienten:

- Nu kan man være i dialog omkring sin behandling og derved være en aktiv spiller, som man ikke har været før, siger Christian Koerner.

Positive patienter

Blandt patienterne på Herlev Hospital synes man godt om muligheden for at booke tid og skrive direkte til det lægefaglige personale. Og der er brug for den, mener pensionist og gigtpatient Bodil Berner:

- Jeg har prøvet at ringe herind, hvor jeg har ventet i tre kvarter for at komme igennem. Så hvis man lige kan skrive direkte herind er det fint. Jeg kunne godt finde på at bruge det.

En anden patient, Benjamin Zeidler, ser også klare fordele ved at patienterne fremover kan konsultere hospitalet over computeren:

- Der er mange ældre, der ikke har mulighed for at komme ud, og de kan klare det hjemmefra. Jeg kunne klart også selv finde på at bruge det, fortæller han.

Bedre kommunikation mellem hospitaler

Indtil nu har alle landets regioner kørt med forskellige it-systemer. Når Region Hovedstaden og Region Sjælland indfører Sundhedsplatformen, er det første gang to regioner indfører samme system. Det er et skridt i retning af lettere kommunikation mellem hospitalerne, siger professor i sundhedsinformatik ved Aalborg Universitet, Christian Nøhr:

- En fælles platform skulle meget gerne gøre kommunikationen meget sikrere, meget hurtigere og meget mere præcis, vurderer han.

Med NemID kan du logge på Sundhedsplatformen hjemmefra, forklarer Christian Koerner der er projektleder på Sundhedsplatformen.

Også inden for Region Hovedstaden har hospitalerne kørt med mange forskellige systemer. Når de erstattes af ét system, vil det også kunne mærkes på kommunikationen mellem hospitalerne inden for Region Hovedstaden:

- Det betyder, at kommunikationen mellem Region Hovedstadens hospitaler bliver lettet betydeligt, siger Christian Nøhr.

Grundigt forarbejde

Med en pris på 2,8 milliarder kroner er Sundhedsplatformen det største it-projekt i dansk sundhedsvæsen nogensinde. Og der er gjort et grundigt forarbejde for at undgå, at Sundhedsplatformen ender som SKAT’s it-system EFI eller Politiets Polsag, hvor der er blevet postet hundredvis af millioner kroner i offentlige it-systemer, der ikke fungerer.

- Vi har på alle mulige måder prøvet at sikre os, at det her system er et godt, gennemprøvet system. Vi har lavet simulationsafprøvninger, vi har ladet folk prøve tingene af, og vi har været ude og undersøge andre hospitaler, der kører det her system, siger projektleder på Sundhedsplatformen, siger Christian Koerner.

300 medarbejdere i Region Sjælland og Region Hovedstaden har de seneste to år arbejdet på at tilpasse det nye it-system til hospitalerne øst for Storebælt.

- Kan man være helt sikker på, at det ikke er spildte milliarder, der er postet i det her?

- Det kan man være hundrede procent sikker på, siger Christian Koerner.

Facebook
Twitter