Opgraderede cykelstier skal få folk ud af bilerne

Mens biltrafikken til og fra København stiger, så kniber det med at få de cyklende til at krydse kommunegrænsen.

Københavns Kommune håber at kunne afsætte penge på budgettet for 2019, så man kan opgradere blandet andet Roskilde-ruten og Avedøre-ruten, så endnu flere kan lokkes til at skifte bilen ud med cyklen. (Foto: Mathias Løvgreen Bojesen © Scanpix)

Verdens bedste cykelby.

Dén kåring har København flere gange fået, og antallet af tohjulede trafikanter er da også til at få øje på, når man bevæger sig rundt i hovedstaden, hvor der er flere cykler end biler.

Men den tendens afspejler sig ikke, når det kommer til dem, der skal cykle over den københavnske kommunegrænse. De seneste ti år er biltrafikken til og fra byen således vokset med fem procent, mens cykeltrafikken er faldet fem procent. Det fremgår af kommunens årlige cykelredegørelse.

- Jeg tror da helt klart, at en af grundene til det er, at det er blevet billigere at have bil, så flere har fået råd til det. Og så vælger de at tage bilen i stedet for cyklen, når de skal ind til byen, siger Enhedslistens teknik- og miljøborgmester Ninna Hedeager-Olsen.

Borgmesteren håber derfor at kunne afsætte penge på budgettet for 2019, så man kan opgradere blandt andet Roskilde-ruten og Avedøre-ruten, så endnu flere kan lokkes til at skifte bilen ud med cyklen.

Bedre cykelstier får flere cyklister

Noget tyder på, at det kan blive netop en opgradering af cykelstierne, som kan få flere borgere til at springe op på den tohjulede, når de skal på arbejde. Det siger Sidsel Birk Hjuler, der er programleder på Supercykelstierne, som er et samarbejde mellem 23 kommuner og Region Hovedstaden, der arbejder for at skabe en bedre cykelinfrastruktur.

- Det, vi hører fra borgerne, er, at det blandt andet handler om, hvorvidt der er god belægning på cykelstien – at man ikke skal køre på en bombet vej. Og så hører vi også, at det er vigtigt, at cykelstierne om vinteren bliver ryddet for sne, siger Sidsel Birk Hjuler og fortsætter:

- Og så er der også flere borgere, der siger, at det er vigtigt med en fodhviler, så man kan hvile benet stille og roligt, når man holder i et kryds, siger hun.

Ifølge Sidsel Birk Hjuler så skyldes udviklingen også, at der er flere biler end nogensinde før – både i og uden for København. Alligevel er der steder i Storkøbenhavn, hvor udviklingen går i den helt modsatte retning.

- Hvis man ser på supercykelstierne isoleret, så stiger cykeltrafikken faktisk. På Farum-ruten der kan vi se stigninger på helt op til 61 procent.

Det vil koste godt 16 millioner kroner at lave de to ruter til supercykelstier, Roskilde-ruten og Avedøre-ruten, og hvis planen vedtages, betaler staten de seks millioner.

I København cykler 45 procent til arbejde.

Facebook
Twitter