Over 1.000 virksomheder vil sende dine pakker mere miljøvenligt

Virksomhederne har tilmeldt sig projekt Miljøvenlig Pakning. Det kan dog være varm luft, lyder kritikken.

"Vi støtter Miljøvenlig Pakning" - sådan står der på et grønt badge, som over 1.000 virksomheder har fået på deres hjemmeside.

Virksomhederne har tilmeldt sig projektet Miljøvenlig Pakning, som har fokus på bæredygtig emballage ved blandt andet at pakke i mindre kasser, printe færre følgesedler og bruge mere genbrugsmateriale.

I spidsen for projektet står blandt andet Albe Emballage, hvor Pernille Gregersen er marketingsansvarlig:

- Hensigten er at brede et budskab om, at hvis vi alle bliver opmærksomme på meget få ting, så kan vi gøre en stor forskel sammen, siger hun.

En af virksomhederne er Naturebaby.dk fra Helsinge, hvor man blandt andet genbruger alle kasser fra leverandører, og så fyldes kasserne med biomajsfyld i stedet for bobleplast.

- For os er det en synlig klargøring til vores kunder at vise, at vi går den grønne vej og gerne vil være med til at gøre en forskel, forklarer indehaver Laura Juhl.

Ingen krav kan føre til varm luft

Lektor Michael Søgaard Jørgensen, som arbejder med miljøinnovation på Aalborg Universitet, synes, at det er et godt initiativ, men det ærgrer ham, at virksomhederne ikke er forpligtet til at gøre noget.

- Jeg ville syntes, at projektet var mere spændende, hvis man forpligtede virksomhederne til at gøre noget bestemt eller forpligte virksomhederne til at fortælle, hvad de har gjort, siger Michael Søgaard Jørgensen og fortsætter:

- Man kan frygte, at der er nogle virksomheder, der tilmelder sig og sætter et logo på deres hjemmeside uden reelt at gøre noget for at reducere miljøbelastningen fra den emballage, de bruger, og så bliver det lidt varm luft, siger han.

Men det kan være dyrt at forpligte sig for små virksomheder, og derfor er virksomhederne hos Miljøvenlig Pakning ikke bundet til noget, siger Pernille Gregersen og understreger, at virksomhederne modtager rådgivning om bæredygtig emballage.

- På den her måde kan vi få en lille webshopejer med måske kun en eller to ansatte med, og det synes vi også, at der er behov for, for ligegyldigt om man er lille eller stor, så skal man kunne være med på det, siger Pernille Gregersen.

Facebook
Twitter