Overborgmester om ny parkeringsordning: "Aldrig oplevet noget lignende"

Københavns kommune står til at miste 225 millioner kroner i bloktilskud næste år som følge af den nye ordning, vurderer overborgmester Frank Jensen (A).

I den nye ordning vil 70 procent af indtægten fra p-billetter blive modregnet i en kommunes bloktilskud. (Foto: Lea Meilandt Mathiesen © Scanpix)

- Jeg har aldrig oplevet noget lignende.

Sådan lyder det fra Københavns overborgmester Frank Jensen, der reagerer på et nyt forslag fra regeringen og Dansk Folkeparti.

Fremover skal flere af de penge, som kommunerne tjener på bilisternes parkeringsafgifter ryge i statskassen og væk fra de kommunale budgetter.

- Det er barskt, at en regering så målrettet laver København om til pengemaskine, som de bare kan hente penge fra og placere i statskassen.

Dyr uge for København

Regeringens og Dansk Folkepartis forslag kommer dagen efter, at forhandlingerne om det kommunale udligningssytem brød sammen.

Sammenbruddet koster alene København 550 millioner kroner til næste år.

Og med dagens forslag fra regeringen og Dansk Folkeparti står kommunerne til at miste yderligere 225 millioner kroner næste år.

Frank Jensen er ikke i tvivl om regeringens hensigt med forslaget.

- Det her kommer jo ikke til at betyde fra eller til for dem, der skal parkere i København. Det betyder bare, at pengene ender i statskassen i stedet for kommunekassen, siger han.

Glæde hos bilejerne

Men hos bilejernes forening FDM jubler de. Juridisk konsulent Dennis Lange er nemlig uenig i, at det ikke kommer til at påvirke bilisterne positivt.

I den nye ordning vil 70 procent af indtægten fra p-billetter blive modregnet i en kommunes bloktilskud.

Og det lægger op til, at kommunerne ikke kan bruge parkeringsordninger som en pengemaskine, mener Dennis Lange.

- Jo mindre økonomisk gevinst en kommune kan have ved en parkeringsordning, jo større er chancen for, at det ikke handler om at få en ekstra økonomisk indtægt til kommunen, men at det rent faktisk handler om trafikregulering, siger han.

Særligt kommunekasserne i Frederiksberg og København bliver hårdt ramt af den nye ordning.

Sammen med kommunerne i Aalborg og Aarhus står de for næsten 90 procent af indtægterne, der kommer ind på parkering.

Men det er ikke kun i de store kommuner, hvor bilisterne vil få glæde af ordningen i fremtiden, mener Dennis Lange.

- Jeg kunne sagtens forstille mig, at når man skærper modregningsordningen, så vil man se i nogle af de mindre kommuner, at de måske vil gå væk fra at have betalingsparkering og måske endda også parkeringskontrol, siger han.

Facebook
Twitter