Özlem Cekic uddanner skoleelever i at bygge bro og nedbryde fordomme

Foreningen Brobyggerne tager i disse dage rundt på skoler i København og underviser børn i, hvorfor forskellighed er en styrke i et demokrati.

Kumail Al-Burake (i midten) går i 5. klasse på Al Hikma Skolen i København. Til venstre Özlem Cekic, formand for Foreningen Brobyggerne og til højre Zahra Ibrahim, der går i 6. klasse på Al Hikma Skolen. (Foto: Kamilla Mærsk © Kamilla Mærsk)

Elever på fire folkeskoler i København bliver i denne uge 'uddannet' som brobyggere.

Det indebærer blandt andet en forståelse af, hvorfor forskellighed er en styrke i et demokrati, fortæller Özlem Cekic, tidligere medlem af folketinget for SF og i dag formand for den apolitiske Foreningen Brobyggerne.

- Vi lever i en tid, hvor afstanden mellem befolkningsgrupperne bliver større og større, og polarisering bliver et stadig større problem, siger hun og fortsætter:

- Det er så nødvendigt, at den kommende generation lærer, at den demokratiske samtale er den bedste måde at løse konflikter på.

Trygfonden støtter foreningen med at uddanne elever i brobygning, samtale, demokrati og konfliktløsning. En hel uge får eleverne undervisning i brobygning, og hvorfor forskellighed er en styrke i et demokrati.

Brobyggerbørn på tværs af religion

I første omgang finder brobygger-projektet sted på fire skoler i København: Carolineskolen, som er en jødisk friskole, Al-Hikma Skolen, som er en muslimsk friskole, samt to kommunale skoler Randersgade Skole og Tingbjerg Skole.

Eleverne får igennem brobygger-ugen undervisning i, hvordan dialogen kan give nye forståelser, relationer og indsigter om de ting, vi taler om, og de mennesker vi taler med.

Spørger man eleverne selv, har de allerede lært noget:

- Efter jeg er blevet brobygger, har jeg ikke haft nogen fordomme, siger Kumail Al-Burake, der går i 5. klasse på Al-Hikma skolen i København.

I løbet af ugen mødes eleverne med eleverne fra de andre skoler. Målet med projektet er, at den metode, der bliver udviklet, kan hjælpe eleverne i de udfordringer, der kan være med at tale med mennesker om noget, de er meget uenige i.

Til det har Kumail Al-Burake en vigtig pointe:

- Det, vi har til fælles, det er det, vi skal huske på, når vi skal snakke sammen. Ikke det vi er uenige om, siger han.

Kommer fordomme til livs

Skolerne får besøg af en række forskellige dialogkorps, der fortæller om fordomme, og hvad eleverne kan gøre selv for at bekæmpe dem.

Eleverne får også besøg af en imam og rabbiner, der fortæller om religionsligheder og deres samarbejde. To eksperter i retorik bevidstgør eleverne i sprog, der lukker og åbner for samtale.

Zahra Ibrahim går i 6. klasse på Al-Hikma skolen i København. Hun er også en af dem, der er ved at tage en uddannelse i brobyggeri. Hun har selv haft en følelse af, at andre har fordomme om hende, fordi hun bærer tørklæde.

- Hvis jeg for eksempel går en tur på Strøget, så kan jeg godt føle, at folk ikke vil være i nærheden af mig, siger hun.

Derfor håber Zahra Ibrahim, at hun med brobyggeruddannelsen bliver klogere på, hvordan man nedbryder fordomme om hinanden.

- Jeg håber, at jeg finder ud af, hvad det er, jeg har til fælles med andre, som er forskellig fra mig.

Det er første gang i Danmark, der bliver uddannet folkeskoleelever som brobyggere.