På trods af nyt ventilationsanlæg: Stadig høj luftforurening på Nørreport

Den forurenede luft kan i store mængder medføre blandt andet hjerte-kar-sygdomme.

Problemer med luftforureningen på Nørreport var en af årsagerne til, at Nørreport Station blev ombygget. (Foto: Simon Skipper © Scanpix)

Luften på Nørreport Station er næsten tre gange så forurenet som den trafikerede vej H.C. Andersens Boulevard. Det viser nye tal fra miljøorganisationen Det Økologiske Råd.

Netop luftforureningen på Nørreport var ellers årsagen til, at man i 2011 begyndte ombygningen af stationen, hvor der blev investeret i et nyt ventilationsanlæg.

Tallene overrasker Kåre Press-Kristensen, der er seniorrådgiver ved Det Økologiske Råd.

- Jeg havde da forventet, at man ville få en meget større reduktion af luftforureningen, når man bruger så mange penge på et ventilationsanlæg, siger han.

Målingen viser et højt antal af ultrafine partikler, som er de mest skadelige. På Nørreport er der et højt antal af partiklerne ved samtlige perroner.

- Vi ser en høj luftforurening ved regionalsporet, men vi kan også tydeligt se, at den her forurening bliver trukket ind på både S-togsperronen og også helt ned på metroperronen, konstaterer Kåre Press-Kristensen.

Hos DSB erkender man, at der stadig er problemer med luftforureningen på Nørreport, og derfor bliver der blandt andet indkøbt 26 nye el-lokomotiver.

- Det er med henblik på at sætte lokomotiverne i drift i starten af 2020, siger Tony Bispeskov, informationschef hos DSB.

Københavns Kommune har sat grænser for, hvor meget togene må forurene på både Nørreport og i hovedstadens andre stationer.

- Det skal være sundhedsmæssigt forsvarligt at opholde sig som passager. Da der ikke er nogle officielle krav, har vi valgt at sætte nogen ud fra de sundheds- og miljømæssige ricici, siger Rikke Hvelplund, der er centerchef i Center for Miljøbeskyttelse i Københavns Kommune.

De kommunale krav bliver overholdt, oplyser Banedanmark.

Der er cirka 250.000 passagerer dagligt på Nørreport.