Prognose: Hovedstadens letbane bliver halvtom

Selv når der er allerflest passagerer med letbanen, bliver den langt fra fyldt.

Letbanen står klar i 2025 og koster 6 millarder kroner. Her visualiseret fra Lyngby Centrum.

Mens man ofte står som sild i en tønde i metroen, så bliver der ganske meget plads at boltre sig på i hovedstadens letbane.

Letbanen, der efter planen står klar om syv år, kommer nemlig efter alt at dømme til at trille afsted i mere end halvtom tilstand.

Det viser de senest tilgængelige passagerprognoser, som Hovedstadens Letbane arbejder ud fra.

Sådan kommer letbanen til at køre. Fra Ishøj i syd til Lundtofte i nord. (Foto: Hovedstadens Letbane © © Hovedstadens Letbane)

Letbanen, der går fra DTU i Lyngby til Ishøj Station, kommer til at være hårdest belastet på strækningen mellem Herlev Hovedgade og Herlev Station.

Men selv i peak hour i myldretiden vil der på det stræk i bedste fald kun være 170 passagerer med toget, der kan rumme op til 230, endda måske op til 260 ifølge letbanens hjemmeside.

I værste fald vil der kun være 100 passagerer til de 230 pladser, og uden for myldretiden forventes der endnu færre passagerer.

Mogens Fosgerau, der er professor i transportøkonomi på Københavns Universitet, har over for DRs Detektor kaldt letbanen for "en exceptionel dårlig investering".

At så få passagerer har tænkt sig at bruge den understreger blot den pointe, mener han.

- Det flugter med billedet af, at det er en investering, der ikke giver god mening, i forhold til hvad den koster, siger han.

- Det er derfor, at de samfundsøkonomiske regnestykker viser, at det er et virkelig dårligt projekt, siger han.

Grafikken viser hvor mange passagerer der i værste fald vil være på den travleste strækning mellem Herlev Stationog Herlev Hovedgade.
Grafikken viser hvor mange passagerer der i værste fald vil være på den travleste strækning mellem Herlev Stationog Herlev Hovedgade.

Borgmester: 'Folk var også imod Storebæltsbroen'

Passagerprognoserne stammer fra rapporten 'Udredning om Letbanen' fra 2013, og det er blandt andet den, der har dannet grundlag for politikernes beslutning om at vedtage letbanen.

Men Henrik Rasmussen, der er borgmester (K) i Vallensbæk Kommune og medlem af bestyrelsen i Hovedstadens Letbane, er ikke bekymret for de dystre passagertal.

- Nu er politik jo andet end tal og analyse. Politik er også sund fornuft, siger han.

Han er sikker på, at passagerne kommer til letbanen, når den står klar i 2025.

- Nu er det jo sådan med infrastruktur, at folk nok er mere imod det i starten. Jeg kan huske, at folk var imod både Storebæltsbroen og Øresundsbroen, men da broerne kom, så ændrede det sig, siger han.

Henrik Rasmussen tror ikke, at togene vil stå halvtomme, og han understreger, at prognoser, der kigger langt ud i fremtiden, er forbundet med stor usikkerhed.

Hvorfor bestiller I så prognosen, hvis I ikke har tænkt jer at rette jer efter den?

- Jamen, prognoserne er meget rare at have som udgangspunkt. Storebæltsbroen blev også betalt tilbage meget hurtigere end man troede. Sådan er det jo; mængden af trafik stiger, siger han.

Men prognosen har taget højde for den udvikling, som Henrik Rasmussen beskriver. Rapporten ser nemlig også på antallet af passagerer tolv år efter den står klar.

Og her er antallet af passagerer kun steget til ti personer flere, altså stadig langt fra fyldte vogne.

Henrik Rasmussen holder alligevel fast i, at letbanen er en fornuftig investering.

- Prognoserne er vejledende, men det er ikke ensbetydende med, at de er den evige sandhed, siger han.

Facebook
Twitter