Region kører stadig med tomme sygetransporter for millioner

Region Hovedstaden havde sidste år over 42.000 forgæves ture med sygetransporter. Nu er et nyt system på vej.

De forgæves kørsler udgjorde 6,4 procent af det samlede antal ture i Region Hovedstaden. (Foto: Mads Claus Rasmussen © Scanpix)

Artiklen er opdateret med tal fra Region Syddanmark.

Region Hovedstadens sygetransporter kører stadig forgæves efter patienter.

Sygetransporterne kan bruges af patienter, som skal have behandling på et hospital, men som ikke selv kan transportere sig til og fra hospitalet.

I 2016 kørte sygetransporterne forgæves over 41.000 gange - og nye tal viser, at der sidste år var over 42.000 tomme ture for sygetransporterne.

De forgæves kørsler kan blandt andet skyldes en forkert adresse eller forkert oplysning om behandlingstid.

- Der er mange praktiske ting, som kan gå galt i en travl hverdag, siger Jette Sylow Rasmussen, som er budgetchef i Region Hovedstaden og fortsætter:

- Det kan for eksempel være, at patienten sidder i en kørestol, og at man ikke har været opmærksom på at bestille en bil, som har en lift til kørestolen, siger hun.

De forgæves kørsler er til stor gene for patienterne, siger direktør for Danske Patienter, Morten Freil.

- Hvis patienten ikke kommer med transporten, fordi man ikke bliver hentet det rigtige sted, eller man er på toilettet, eller hvad der nu er skyld i, at man ikke kommer med, så skal patienten jo vente endnu længere på, at der kommer en ny transport, siger han.

De tomme sygetransporter kostede regionen otte millioner kroner sidste år.

Ny model med inspiration fra naboregion

Formand for sundhedsudvalget i Region Hovedstaden, Christoffer Buster Reinhardt (K), er langt fra tilfreds - og derfor skal der indføres en ny model.

- Det er ikke godt nok. Vi arbejder hele tiden på at få færre forgæves kørsler, og vi har også drøftet vores vi kan lade os inspirere af Region Sjælland, siger han.

I Region Sjælland udgjorde de tomme ture kun 2,5 procent af de samlede ture, mens der til sammenligning var 6,4 procent tomme ture i Region Hovedstaden i samme periode.

I den nuværende model hos Region Hovedstaden er det Falck, som på baggrund af data fra regionens hospitalspersonale kører de ture, som regionen bestiller.

Men det laves om i den nye model, som tages i brug i starten af det nye år, forklarer Jette Sylow Rasmussen:

- Fremover bliver det Region Hovedstaden som fra centralt hold selv disponerer over bilerne, så vi hele vejen igennem har fuldt overblik over, hvor bilerne skal køre hen og hvilke patienter, de skal hente.

Christoffer Buster Reinhardt har høje forventninger til den nye model.

- Jeg forventer, at vi nedbringer antallet af forgæves kørsler. Det er overhovedet ikke værdiskabende at have forgæves kørsler hverken for patienterne eller økonomisk, siger han.

Facebook
Twitter