Restauranter trætte af tomme borde: Kræver gebyrer fra gæsterne

En række af hovedstadens restauranter indfører nu gebyrer for udeblevne kunder eller kræver betaling på forhånd.

Bordet er dækket, der er købt ind, og tjenerne står klar, men gæsterne dukker ikke op. Det er hverdagen på mange af hovedstadens restauranter, og det har fået en række steder til at indføre den her slags sms'er og et krav om udeblivelsesgebyr. (Billedet er en illustration)

Når du har booket et bord til en af hovedstadens restauranter, så kan du opleve at få en mail eller sms om, at restauranten kræver et gebyr, hvis du ikke dukker op uden at aflyse.

For et stigende problem med gæster, der bliver væk fra bookede borde, får nemlig en række københavnske restauranter til at indføre et udeblivelsesgebyr. Det fortæller en række restauranter til P4 København.

- Vi oplever i stigende grad, at restauranterne bliver nødt til at indføre gebyrerne for at sikre at gæsterne dukker op, siger Allan Agerholm, som er formand for brancheorganisationen Horesta i Hovedstaden.

Respekt for reservationen

Blandt andre en del af Cofoco-kædens restauranter og Barburrito skriver, at deres kunder skal betale et gebyr, hvis de ikke kommer eller aflyser, mens Geranium, Studio og Alchemist kræver penge på forhånd. Gebyrerne svinger fra 250 kroner per person til 450 kroner alt efter restaurant.

- Formålet er at skabe en gensidig kommunikation og respekt for reservationen, siger Thomas Bachmann, medejer af restauranten Barburrito.

Tidligere blev kun omkring en tredjedel af de reserverede borde besatte. Efter restauranten indførte SMS'en, er det nu kun hvert tiende bord, der står ubesat.

Gebyr skal tydeligt fremgå

Det er lovligt for restauranterne at bede om et gebyr, men for mange restauranter vil det faktisk ikke give mening, mener Forbrugerrådet Tænk.

- Hvis restauranten bare kører med et almindeligt à la carte menukort, hvor forbrugerne først bestiller, når de sidder i restauranten, så har restauranten ikke en særlig god grund til at benytte et udeblivelsesgebyr, mener Lea Markersen, der er jurist i Forbrugerrådet Tænk.

Og så er det afgørende, at kunderne bliver oplyst ordentligt om gebyret, hvis restauranterne skal have lov til at kræve gebyrerne:

- Det skal fremgå tydeligt, allerede når man booker bordet, at der er en risiko for, at man kan blive pålagt et gebyr, hvis man aflyser i sidste øjeblik, siger Lea Markersen.

Betal regningen på forhånd

En række restauranter er så trætte af udeblevne gæster, der ikke afbestiller deres bookede borde, at de beder om at få betalt en del af regningen på forhånd.

Det gælder blandt andre restaurant Alchemist på Østerbro. Her skal gæsterne betale 1.500 kroner på forhånd, og nu er der ikke længere tomme borde.

- For os har det stor betydning, at vi har et system. Nu kan vi sige til kunden: Enten betaler I, eller også sletter vi jeres booking, siger restauratør Rasmus Munk.

Tendensen bliver udbredt

Det er booking-systemet Dinnerbooking, der har 550 restauranter, der står bag systemet, hvor restauranter kan kræve betaling på forhånd. Her regner man med, at metoden bliver mere udbredt fremover - især blandt de mere dyre restauranter.

- Når restauranterne har købt ind og vagtsat personale, så har de ikke råd til, at folk udebliver, så derfor er det et nødvendigt onde for at få sin forretning til at hænge sammen, mener partner Peter Thygesen.

Indtil videre er det kun tre restauranter i København, der beder kunderne om at betale et depositum for at kunne reservere bord.

https://www.facebook.com/DRNyheder/posts/1065421586841698

Facebook
Twitter