Ridser og buler i bilen: Hver fjerde parkeringsskade mangler en skadeforvolder

På landsplan mangler TopDanmark en skadesforvolder ved cirka 25 procent af de anmeldte parkeringsskader.

Christian Læssøe Drosdal fra Frederiksberg i København har flere gange oplevet at komme ud til en bule og ingen seddel i ruden. (Foto: Christian Læssøe Drosdal)

Det kan være en kedelig overraskelse at finde en bule eller ridse i lakken, når man kommer ud til sin parkerede bil.

Især hvis skadeforvolderen ikke har efterladt en seddel i ruden eller rettet henvendelse efter skaden.

På landsplan mangler forsikringsselskabet TopDanmark en skadesforvolder ved cirka 25 procent af de anmeldte parkeringsskader.

Ved næsten hver tredje af de parkeringsskader, som TopDanmark sidste år fik anmeldt i

Region
Hovedstaden, kender man ikke skadesforvolderen.

Det er der en god forklaring på, mener Jens Røpke, der er produktudviklingsdirektør i Topdanmark.

- I storbyen er der flere biler, og vi holder mere udsatte steder, i tætte parkeringsbåse eller på gaden, siger han.

Jens Røpke tilføjer, at det heller ikke nødvendigvis er alle skadeforvoldere, der er klar over, at de laver en skade.

- Når man har travlt, og der er larm, er der også en risiko for, at man simpelthen ikke opdager skaden. I de tilfælde vil der naturligvis ikke være en skadeforvolder, der henvender sig, siger han.

Irriterende med buler og ridser

Én af dem, der flere gange har oplevet at komme ud til en bulet bil uden seddel i ruden, er Christian Læssøe Drosdal, som bor på Frederiksberg.

- Sidste gang blev min bil efterladt med en bule i venstre forskærm og et par hvide fartstriber på kofangeren, men jeg opdagede det først senere, og så var det for sent at tjekke, om det var bilen i nabobåsen, siger han.

Det irriterer Christian Læssøe Drosdal, at folk ikke efterlader en seddel, så det skal gå ud over hans pengepung.

- Der er ingen tvivl om, at den person, der har lavet skaden på min bil, har været klar over det, siger han.

- Og så synes jeg, at det er irriterende, at det skal gå ud over min forsikring, når jeg skal betale selvrisikoen, siger Christian Læssøe Drosdal.

Dårlige undskyldnigner og for megen ulejlighed

Ifølge Sille Krukow, der er ekspert i nudging og

adfærd
, er det grundlæggende omgivelserne, der styrer os i det øjeblik, vi laver skaden.

- De fleste vil gerne gøre det rigtige, men der er alle mulige små barrierer, der gør, at vi ikke får gjort det. Det kan være, at vi er alene, eller noget så simpelt, at vi ikke har noget papir, siger hun.

- Hvis det kræver en indsats af os, og vi alligevel står alene, så kommer vi med undskyldninger som 'jeg har travlt' eller 'børnene skal hentes', og så smutter vi fra skaden.

En dårlig oplevelse kan påvirke, hvordan vi selv handler næste gang vi laver en bule.

- Jo mere vi er farvet af en oplevelse, der har forårsaget besvær med at skulle til mekaniker og melde til forsikringen, desto mere påvirker det vores

adfærd
i en periode, siger Sille Krukow.