Road pricing vil koste staten 10 milliarder

Road pricing baseret på GPS er en af de ting, som regeringens nye trængelskommission skal undersøge frem mod nytår, men det bliver både dyrt og tidskrævende at indføre, vurderer en ekspert.

(Foto: Anders Kappel © DR)

Betalingsringen er erklæret død - og det giver nyt liv til diskussionen om road pricing.

Men det er ikke så nemt at indføre road pricing baseret på GPS, forklarer Jens Peder Kristensen. Han er formand for ITS, en interesseorganisation, der arbejder for, at IT skal bruges i højere grad til at løse trafikale problemer.

- Roadpricing kræver, at du har en boks i bilen, der hele tiden registrerer, hvor du er. Så man betaler altså, for hver eneste kilometer, du kører, og ikke - som det er andre steder i Europa - bompenge for en strækning, forklarer han og fortsætter:

- Taksten vil variere, efter hvilket område, du kører i. Det vil sandsynligvis være dyrere at køre i villaområder, da man gerne vil have bilerne ud på motorvejene. Og så vil det være dyrere i myldretiden, siger han.

Skal være pålideligtMen teknologien er endnu ikke klar, selvom GPS-systemerne er udbredt og færdigudviklet, fortæller Jens Peder Kristensen. 

- Det her er et skatteopkrævningssystem, så det skal være lang mere driftsikkert og mere pålideligt end en GPS. Det er der endnu ingen, der har lavet til personbiler på alle veje, fortæller han. Jens Peder Kristensen vurderer, at det vil koste 10 milliarder at indføre i Danmark, hvis man gik i gang i dag.

Du kan høre hele interviewet med Jens Peder Kristensen via linket til højre.

Facebook
Twitter