Bee-botter, Blue-botter og Ozo-botter.
Det er navnene på de billeformede legetøjsrobotter, der i den seneste tid er flyttet ind på flere børnehaver.
Blandt andet i Furesø Kommune hvor fem dagtilbud har haft robotter og andet digitalt legetøj boende siden starten af sidste år.
Det fortæller Nikolaj Rachdi Bührmann, der er pædagogisk konsulent i kommunen.
- Det er trådløse mikroskoper, 3D-printere, specifikke musikinstrumenter og iPads med spil, som ikke i udgangspunktet handler om underholdning – men derimod er skabende og kreative.
På den måde håber man, at børn og pædagoger bliver så bekendte med teknologien, at det indgår i børnenes hverdag på lige fod med Lego, puslespil og modellervoks.
Og det har indtil videre vist sig at være en succes, siger Nikolaj Rachdi Bührmann.
- Børnene synes, det er spændende, og vi får faktisk også øje på, at der er børn – det kan være de introverte eller de sprogligt svage børn – der udfolder nogle potentialer, som vi måske ellers ikke ser i institutionerne.
En vigtig udvikling
Ifølge Stine Liv Johansen, der er lektor i børns medier ved Aarhus Universitet, så er det en vigtig udvikling, at man lærer børn om teknologi allerede i børnehaven.
- Robotter kan jo lige præcis være noget af det, der kan være med til at få børnene til selv at få fingrene i teknologien, sådan så de ikke kun sidder og kigger på noget, som nogle andre har skabt til dem, siger Stine Liv Johansen.
Selvom der allerede er iPads og skærme i mange børns fritid, så skal der ikke skrues ned for teknologien i børnehaverne, siger Stine Liv Johansen.
- Skærmtid i hjemmet og brug af teknologi i børnehaven kan slet ikke sammenlignes. Det er to helt vidt forskellige ting, det skal, siger Stine Liv Johansen og fortsætter:
- I hjemmet er det jo underholdning og afslapning, men i børnehaven der er det fællesskab og leg, der er det afgørende element.
Skal forberede børn på fremtiden
Èn af de børnehaver, der har taget det digitale legetøj i brug, er Børnehuset Bøgely i Værløse. Her flyttede en farvestrålende flok robotter ind for godt et år siden – sammen med en 3D-printer, et håndholdt mikroskop og andet digitalt legetøj.
Og det har været en gevinst for børnene, lyder det fra daglig leder, Heidi Ingemann Jensen.
- Børnene får en forståelse for, at det er den måde, vi bruger teknologierne på – i stedet for at det er at være passiv forbruger af dem, siger Heidi Ingemann Jensen.
Sammen med fire andre institutioner i Furesø Kommune har Bøgely siden sidste år haft fokus på digital leg.
Ifølge Heidi Ingemann Jensen er robotterne med til at forberede børnene på den fremtid, de står overfor. Det er nemlig ikke kun forældrenes ansvar, siger hun.
- Det er super vigtigt, at vi tager den opgave på os i daginstitutionerne; børnene er her otte timer om dagen, siger Heidi Ingemann Jensen.