Sikkerhedstest af ny metro presser tidsplan for åbning

Metroselskabet trykker speederen i bund, for at obligatoriske sikkerhedstests ikke skal forsinke åbningen yderligere.

Åbningen af 17 nye metrostationer i København er blevet udskudt flere gange - 29. september skulle den være god nok. (Foto: ERik Refner © Scanpix)

Efter flere udskydelser åbner den nye Metro Cityring 29. september.

Men der er udfordringer med at få lavet de tests, der er forudsætningen for, at Trafikstyrelsen kan give sin sikkerhedsgodkendelse, og som er nødvendige for, at metroen må køre med passagerer.

Det er blandt andet test af brandalarmer, ventilationssystemer og førerløse tog.

Ifølge en orientering fra Metroselskabet til de to ejerkommuner og staten tager testene længere tid end forudset og selskabet er i starten af juli et stykke efter tidsplanen.

Det betyder, at der er blevet skruet op for arbejdet med at gennemføre testene - og åbningsdatoen holder fortsat, lyder meldingen fra selskabet.

Medejer: Der skal ikke gå meget galt

I Københavns Kommune, der er medejer af Metroen, er der tillid til, at metroen åbner i slutningen af september.

- Der skal ikke gå meget galt for, at tidsplanen skrider, men som det ser ud nu, arbejder begge de entreprenører, der skal levere sikkerhedstestene, meget konstruktivt med det, siger Lars Weiss, der er gruppeformand for Socialdemokraterne.

Det var netop en manglende sikkerhedsgodkendelse, der betød, at letbanen i Aarhus ikke måtte køre på åbningsdagen. Det sker ikke i København, forsikrer Lars Weiss.

- Der er ikke nogen forventning om, at vi ikke kan overholde åbningsdatoen.

Cityringen består af 17 nye stationer. Det fremgår også af orienteringen, at der ved åbningen vil være trapper og gangtunneller på Københavns Hovedbanegård og Østerport Station, som ikke vil være færdigbyggede.

Metroselskabet er ejet af Københavns Kommune, Frederiksberg Kommune og staten.

Facebook
Twitter