Støj og bil-os: Kritik af historisk racerløb

Luftforureningen stiger med op til 50 og 100 gange under motorløb ifølge Det Økologiske Råd. Arrangørerne afviser kritikken.

Tom Kristensen er ambassadør og Prins Joachim protektor for Copenhagen Historic Grand Prix, der løber af stablen denne weekend. I midten ses overborgmester Frank Jensen (S). (Foto: Mads Claus Rasmussen © Scanpix)

Prins Joachim, Kevin Magnussen og bilentusiaster i alle aldre har i denne weekend luftet deres kærlighed til gamle historiske racerbiler ved gadeløbet Copenhagen Historic Grand Prix, der bliver afviklet omkring Bellahøj i København.

Men det er ikke alle, der deler begejstringen for arrangementet.

Naboer klager over støjgener, og nu viser målinger foretaget af Det Økologiske Råd under løbet lørdag, at udledningen af ultrafine partikler i lokalområdet stiger med 50-100 gange under løbet.

Og det harmonerer dårligt med kommunens grønne profil, mener seniorrådgiver Kåre Press-Kristensen fra Det Økologiske Råd.

- Man burde gå ind og stille nogle skrappe miljøkrav, hvis man vil være den grønne kommune, som Københavns kommune normalt udgiver sig for at være.

Han understreger, at det ikke er farligt for beboerne at opholde sig i bilosen, med mindre man har en luftvejslidelse eller hjerte-kar-problemer.

Naboer: Som at være under besættelse

Svend Guttormsen er talsmand for andelsforeningen Bakkehusene, hvor løbet kører forbi.

Ifølge ham er de knap 400 beboere, der bor i andelsforeningen, stærkt utilfredse med den megen bilos og støj, som der kommer fra løbet:

- Når man ikke engang kan være i sit eget hjem, så føles det som en besættelseszone.

Selvom det kun er en enkelt weekend, løbet står på, så er det til stor gene for beboerne, mener han:

- De bruger i alt 17 dage, fra de starter med at bygge op, til løbet er taget ned. Der er bippende lastbiler, store betonklodser der skal sættes op, og de spærrer vejene af ret tidligt, siger han.

Arrangør: Vi overholder alle grænseværdier

Jac Nellemann, der er promotor for Copenhagen Historic Grand Prix, ønsker ikke at forholde sig til Det Økologiske Råds målinger.

- Jeg ved ikke, hvorfor vi skal tro på dem. Der er masser af mennesker, der kan foretage ting og forelægge dem for os, men vi har ingen kompetence eller mulighed for at vurdere det. Det kan kun Københavns Kommune.

Til de naboer, der er utilfredse med støj og bilos, siger han:

- Vi er et af de arrangementer, der bliver lavet i København, der får færrest klager. Vi kan jo ikke forhindre, at der er nogle, der vil være utilfredse, og som ikke vil være i dialog med os om at finde løsninger, siger han.

Politikere vil stramme grebet

Hos Københavns Kommune måler man ikke på de ultrafine partikler og har derfor ikke målinger, der har be- eller afkræfte målingerne fra Det Økologiske Råd.

Men fremover vil der blive stillet skrappere krav til motorløbet. Det siger Niels E. Bjerrum, der sidder i Teknik- og Miljøudvalget for Socialdemokratiet.

- I den aftale, der er lavet for 2019, 2020 og 2021, stiller vi større restriktioner op til både forureningsdelen og lyddelen for at imødekomme nogle af de kritiske borgere.

Sidste år fik løbet ifølge arrangørerne besøg af 38.180 deltagere. Årets racerløb slutter søndag aften kl. 17.30.

Facebook
Twitter