Succesfuld app bredes ud: Hjælper misbrugere med at blive 'clean'

Appen minder blandt andet misbrugerne om næste behandling, og hvornår de skal tage deres medicin.

Personalet på Rusmiddelbehandling Ørnevej i København har siden sidste år kommunikeret med misbrugerne via en smartphone-app. Nu skal seks andre misbrugsenheder også til at benytte sig af appen. (Foto: Mikkel møller Jørgensen © Scanpix)

Alt for mange misbrugere møder ikke op til deres aftaler og behandling hos kommunen.

Derfor begynder flere rusmiddelcentre i København fra nytår at bruge en smartphone-app, når de skal huske misbrugerne på deres aftaler.

Det sker, efter at appen er blevet testet på Rusmiddelbehandling Ørnevej gennem et år. Og det har vist sig at være et godt greb, forklarer enhedsleder Anne Kirstine Svanholdt.

- Det er med til at skabe stabilitet i behandlingerne, og på den måde har det også en effekt i forhold til udeblivelser, siger hun.

Skal forhåbentlig give besparelser

Appen minder blandt andet misbrugerne om, hvornår de skal afhente og indtage deres medicin, sender påmindelser om aftaler på behandlingscentret, og så har den gjort det nemmere at kommunikere.

- Man kan for eksempel skrive til os, hvis man vil melde afbud, og på den måde kan vi tage fat med det samme og spørge ind til årsagen, så vi undgår det, siger Anne Kirstine Svanholdt.

Og den effekt håber Finn Jensen, områdechef i Center for Rusmiddelbehandling, vil brede sig til endnu flere rusmiddelcentre. De ansatte har nemlig brugt meget tid på at ringe til misbrugerne, når de ikke dukker op.

Hvis appen ændrer på det, er der penge at spare for kommunen, vurderer Finn Jensen.

- Hver gang vi undgår, at en borger dropper ud, vil vi også se en besparelse. Så alt, hvad vi kan gøre for at skabe en sammenhæng og stabilitet, vil spare ressourcer i sidste ende, siger han.

Ikke en afløser for øjenkontakt

Appen åbner særligt op for dialog med dem, som ikke kan overskue at komme ned på centeret eller at snakke i telefon, siger Anne Kirstine Svanholdt.

- De fleste af os kan godt lide, at man også kan kommunikere på skrift. Samtidig giver vores borgere udtryk for, at de kommer tættere på os ved at kommunikationen foregår på den her måde. De sender også smileys og skriver “kram”, og vi er ikke nervøse for, at de føler, at der ikke sidder rigtige mennesker bag appen, siger hun.

Og det glæder Jann Sjursen, formand for Rådet for Socialt Udsatte.

- Københavns Kommune har handlet på en brist i kommunikationen og har fundet en løsning, som forbedrer og fastholder, så flere får den nødvendige behandling til tiden, siger han.

Han håber, at flere kommuner følger i hovedstadens fodspor, men mener ikke, at det kan stå alene.

- På misbrugsområdet er det for eksempel et kæmpe problem, at der ikke er så meget døgnbemanding, som der er brug for. Det handler om at få det hele til at spille sammen, siger han.

På Rusmiddelbehandling Ørnevej er Anne Kirstine Svanholdt enig i, at appen ikke er det eneste værktøj.

- Vi er stadig optaget af, at de skal komme herned og deltage i aktiviteter, men det her er bare en kommunikationsform, som vores borgere er rigtig glade for, siger hun.