Sundhedsplatformen: Kun hver anden nyansat er blevet undervist i udskældt it-system

Undervisningen i at bruge IT-systemet Sundhedsplatformen har ikke været god nok, erkender Region Hovedstaden.

Nyansatte på hospitalerne skal klædes grundigt på, når de skal bruge Sundhedsplatformen. Men introkurset har ikke været godt nok. ARKIVFOTO (Foto: CLAUS BJØRN LARSEN © Scanpix)

Når nyansatte ude på hospitalerne skal i gang med at bruge Sundhedsplatformen, skal de introduceres grundigt til IT-systemet.

Alligevel var det kun omkring halvdelen af de nyansatte, der i fjerde kvartal sidste år, blev sendt af sted til Region Hovedstadens centrale introduktionskurser, fortæller Kim Veber Carlsen, der er enhedschef i Center for IT, Medico og Telefoni (CIMT) i Region Hovedstaden.

Han erkender, at undervisningen ikke har været god nok, og at en del hospitalsafdelinger derfor har holdt deres nyansatte væk fra kurserne.

- Kritikken har blandt andet været, at undervisningen er for generel og ikke tager nok udgangspunkt i det daglige arbejde ude på de forskellige afdelinger, siger han.

Og det vækker ikke ligefrem begejstring hos Overlægeforeningens formand, Lisbeth Lintz.

- Det holder ikke, at man to år efter Sundhedsplatformen blev etableret ikke har formået at lave et uddannelsesforløb i en liga, der er værd at bruge tid på, siger hun.

Sygeplejersker og læger skal ikke undervise i IT

Det betyder, at der er flere afdelinger, der føler, at de er nødt til at bruge de interne ressourcer på at lave sidemandsoplæring, hvor en erfaren læge lærer en nyansat at navigere i IT-systemet, forklarer Lisbeth Lintz.

Men det er ikke en hensigtsmæssig fordeling af ressourcer, mener hun.

- De hospitalsansatte skal ikke bruge tid på at lære sig selv eller deres nye kollegaer, hvordan man bruger Sundhedsplatformens IT-systemer. Vi er specialister i, hvordan man finder ud af, hvad folk fejler og i at hjælpe dem med at blive raske. Det er dét, vi skal bruge vores energi på, siger hun.

Kristina Robins, næstformand i Dansk Sygeplejeråd (DSR) i Hovedstaden, forstår heller ikke, at man ikke kan tilbyde en relevant og brugbar undervisning.

- Det er ikke i orden. Det er rigtig vigtigt at man som nyansat, der ikke kender Sundhedsplatformen, får en ordentlig introduktion, så vi sikre den faglige kvalitet og patientsikkerheden ude på afdelingerne.

Kristina Robins frygter, at det i værste fald kan have konsekvenser for plejen og behandlingen ude på afdelingerne.

- Man kan risikere, at vigtige oplysninger ikke bliver dokumenteret rigtigt, og at der dermed kan opstå fejl, siger hun.

Region Hovedstaden blev opmærksomme på problemet tilbage i efteråret efter en evaluering af Sundhedsplatformens undervisningsforløb.

- Vi har lyttet til de hospitalsansatte, og derfor har vi nu opdateret et nyt koncept, som blev testet i starten af 2018, siger Kim Veber Carlsen, enhedschef i CIMT i Region Hovedstaden.

Derfor ser både DSR og Overlægeforeningen frem til 1. juni, hvor Region Hovedstadens nye uddannelseskoncept træder i kraft. Det skal skabe større sammenhæng mellem teori og praksis for Sundhedsplatformens nye brugere.

Facebook
Twitter