Sundhedsplatformen: Region advaret om receptfejl knap fire måneder, før den blev rettet

En it-fejl, som har ført til flere tusinde fejldoseringer, blev indrapporteret 5. juli, men fejlen blev først rettet i slutningen af oktober.

It-fejlen, som har ført til flere tusinde fejldoseringer, har eksisteret i hele Sundhedsplatformens levetid, som er to et halvt år i Region Hovedstaden og et år i Region Sjælland. (Foto: ASGER LADEFOGED © Scanpix)

I næsten fire måneder kendte

Region
Hovedstaden til en alvorlig fejl, som medførte, at der stod forkert dosis på
recepter
til flere tusinde patienter. Det fremgår af et notat fra Styrelsen for Patientsikkerhed, som
DR
P4 København har fået
aktindsigt
i.

Ifølge notatet underrettede en bruger af Sundhedsplatformen 5. juli i år

Region
Hovedstadens Center for IT, Medico og Telefoni om den alvorlige fejl.
Regionen
forsøgte efterfølgende uden held at finde fejlen.

Først da problemer med dosering af

lægemidlet
paracetamol blev opdaget i september, dukkede it-fejlen igen op til overfladen, og 25. oktober kunne Region Hovedstaden melde ud, at fejlen var rettet.

Forløbet møder stærk kritik fra Overlægeforeningens formand, Lisbeth Lintz.

- Det er en alvorlig fejl, der bliver indmeldt. Det er virkelig problematisk, når vi igennem så lang tid har peget på, at det her system fungerer

uhensigtsmæssigt
og på en måde, der er til fare for patientsikkerheden, at man så faktisk ikke finder de fejl, der er, siger hun.

Og de 113 dages ekstra ventetid kan have kostet dyrt. Alene på et halvt år havde fejlen nemlig forårsaget 4.100 fejldoseringer af blandt andet flere typer livsvigtig medicin.

- Det drejer sig om menneskeliv

Også patientorganisationen Danske Patienter er ude med riven.

- Jeg undrer mig over, at man kommer ud med en forkert konklusion i juli. Det er jo grunden til, at det varer over tre måneder længere, før man finder ud af, at der skal reageres, siger Annette Wandel, der er vicedirektør hos Danske Patienter, og fortsætter:

- Det er meget bekymrende, at man får en indberetning af en fejl, men at man laver en forkert vurdering af, hvor omfangsrig den faktisk er. Det rejser spørgsmålstegn ved, om

regionerne
har de tilstrækkelige testprocedurer og overvågningsprocedurer for at finde fejlene, mener Annette Wandel.

Overlæge på Herlev Hospital og regionsrådsmedlem i

Region
Hovedstaden for Liberal Alliance, Jacob Rosenberg, bakker op.

- Det undrer mig, at der går så lang tid. Det her bekræfter desværre, at Sundhedsplatformen er unødigt kompliceret, og det vil sige, at der er mulighed for den her slags fejl. Og det er ikke orden, for det er menneskeliv, det drejer sig om, siger Jacob Rosenberg.

Styrelse beklager

Kritikken bliver gentaget af sundhedsminister Ellen Trane Nørby (V).

'Graverende fejl som denne bør ikke kunne gå ubemærket hen så længe.

Regionerne
bør og skal have styr på deres kontrol - længere er den ikke, og det ved jeg, at Styrelsen for Patientsikkerhed også er i dialog med
regionerne
om', skriver ministeren i en mail til
DR
P4 København.

Hos netop Styrelsen for Patientsikkerhed, som fører tilsyn med

sundhedsvæsenet
, er man ked af forløbet.

- Det er dybt beklageligt, at der går så lang tid fra indberetningen kommer, og til

regionen
reelt får gjort noget ved det, siger Bente Møller, der sektionsleder og overlæge i styrelsen.

Hun er dog glad for, at problemet nu er blevet løst.

- Vi bemærker os, at fejlen er rettet, og at

regionen
har kontakt til alle de patienter, som kunne være påvirket af fejlen, siger Bente Møller.

En nål i en høstak

Hos

Region
Hovedstaden beklager regionrådsformand Sophie Hæstorp Andersen (S), at der skulle gå næste fire måneder fra første advarsel og til fejlen blev rettet.

- Det er ikke tilfredsstillende, og vi er ved at undersøge, hvordan der kunne gå så lang tid, forklarer Sophie Hæstorp Andersen.

Når det ikke lykkedes

regionen
at finde fejlen, da den blev anmeldt tilbage i juli, hænger det ifølge regionsrådsformanden sammen med, at fejlen kun ramte 0,6 procent af det samlede antal
recepter
.

- Det er svært at finde en nål i en høstak. Når det handler om så lille en andel af en halv million

recepter
, kan det være svært at finde tilbage til, hvor fejlen opstod, siger Sophie Hæstorp Andersen.

Facebook
Twitter