Sune droppede job på folkeskole: Jeg vender ikke tilbage

Ændringerne efter folkeskolereformen fik Sune Aamand til at droppe jobbet som folkeskolelærer.

Hver 10. lærer har helt forladt folkeskolen efter reformen trådte i kraft. En af dem er 37-årige Sune Aamand.

Konsekvenserne af den nye folkeskolereform fik bægeret til at flyde over for 37-årige lærer Sune Aamand.

- Min hverdag var et kaos. Jeg var rigtig træt af det langstrakte forløb med reformen, og jeg mistede en stor del af min arbejdsglæde.

Efter knap 10 års tjeneste valgte han derfor at søge væk fra folkeskolen og hen mod et job på en lilleskole.

Flere lærere vælger at gøre som ham. Hver 10. lærer har helt forladt folkeskolen, efter at skolereformen og den omstridte lov om arbejdstidsregler trådte i kraft efter sommerferien sidste år, viser en ny undersøgelse fra Kommunernes og Regionernes Løndatakontor. Det er en stigning på 30 procent på bare et år.

Svært at forberede sig på skolen

- Politikerne lover mere spændende undervisning. Men som lærer i folkeskolen oplevede jeg kun, at vi får flere undervisningstimer og mindre forberedelsestid, siger Sune Aamand.

Han oplevede, at der blev lavet for mange drastiske ændringer på for kort tid. Og hverken lærere eller skole var parate til det. Især forberedelsestiden på skolen var noget af det, der overbeviste ham om at sige farvel til folkeskolen.

- Det er svært at sidde i et rum med 15 andre mennesker og være kreativ. Og så er det svært at finde roen på en skole, både fordi der er mange lærere på et område, og fordi der render elever rundt på gangene, der støjer.

Hans daværende arbejdsplads fik også først etableret de omtalte arbejdspladser 1. november.

- Indtil da måtte vi bare lave sådan nogle hovsa-løsninger, fortæller han.

Brug for at kunne trække sig tilbage

Ifølge Sune Aamand dræner den tvungne forberedelsestid på skolen energien og kreativiteten.

- Når man er sammen med 25-28 elever i et klasselokale time efter time, har man brug for at kunne trække sig tilbage og arbejde hjemme.

På hans nye job kan man selv strukturere forberedelsestiden tre ud af arbejdsugens fem dage, og det giver bedre mening, synes han.

- Jeg har fuld forståelse for, at der var en problematik i, at det var svært for lærere at mødes med den gamle reform. Men det giver ikke mening, at man er tvunget til at være der hele ugen.

Lilleskole har frie rammer og tillid

Det er kun en måned siden, at Sune Aamand skiftede folkeskolen ud med lilleskolen, men han hviler trygt i beslutningen.

- Jeg vender ikke tilbage. Jeg er glad for at få frie rammer, og for at være et sted, hvor der er tillid til mig som lærer i forhold til at jeg kan løse mine opgaver på en god måde.

Facebook
Twitter