Supercykelsti-pendler: Det er som en motorvej for cykler

Det er blevet populært at pendle til og fra arbejde på supercykelstierne i hovedstadsområdet.

- Supercykelstien fungerer lidt som en motorvej. Man kan komme uhindret frem og man skal ikke vente i lyskryds, siger Tove Enggrob Boon. (Foto: Joachim Hans Næshave Christensen © DR P4 København)

Tove Enggrob Boon er inkarneret cykelpendler. Hver morgen tager hun cyklen og kører hele vejen fra sit hjem i Farum til sin arbejdsplads på Frederiksberg. 20 kilometer. Og så hjem igen. Sommer og vinter.

- Jeg får frisk luft, motion og er veloplagt, når jeg starter på arbejde, siger hun.

Turen foregår på supercykelstien mellem Farum og København, hvor hun langt fra er ene om at træde i pedalerne morgen og eftermiddag.

Fra 2012 til 2016 er der registreret en stigning på 61 procent i brugere på strækningen. Der er lignende tendenser at spore på andre supercykelstiruter i hovedstadsområdet.

Ifølge Tove Enggrob Boon er hastigheden medvirkende til populariteten.

- Supercykelstien fungerer lidt som en motorvej. Man kan komme uhindret frem og man skal ikke vente i lyskryds. Det er på alle måder behageligt, siger hun.

Den daglige togtur til og fra arbejde i København var også behageligt for Thomas Willumsen, familiefar fra Herfølge.

Men en råkold og hvid vinterdag for fire år fik han nok af forsinkelser, aflysninger og minus motion. Hans første cykeltur foregik samme dag i ti centimeters sne, og siden da har han fast kørt 48 kilometer et par gange om ugen året rundt.

Cykelturen sender ham ofte hurtigere frem til sit bestemmelsessted, end hvad bus og bil kan klare. Og så har det tilmed givet mindre mave.

- Det giver et ekstra boost i dagligdagen. Det første år, jeg cyklede, røg der små ti kilo af. Og det giver energi og en sundere krop, når man ikke normalt har tid til at dyrke motion, siger han.

Facebook
Twitter