Tivoli og turistorganisationer sadler om: Nu skal der satses på danskerne

På grund af coronakrisen forventer organisationerne meget få turister fra udlandet i år.

Det er sådan vi kender Tivoli med kørende karusseller og forlystelser. (Foto: Mathias Løvgreen Bojesen © Scanpix)

Tivoli i København skulle egentlig være åbnet i dag.

Græsset er klippet, attraktionerne testet og pantomime-teateret klargjort.

Men som så mange andre

turistattraktioner
ligger parken øde hen. Kun havens medarbejdere trasker rundt, og åbningen er skubbet til den 2. maj som følge af coronavirusset.

Når Tivoli så åbner igen, bliver det med et helt andet publikum for øje, end det plejer: Danskerne.

- Vi har cirka 1,5 millioner udenlandske gæster om året, som lægger mange penge pr. besøg, men de kommer nok ikke i år, og det påvirker os rigtig meget økonomisk, siger Lars Liebst, der er direktør i Tivoli.

- Derfor er vi begyndt at kigge andre steder hen, og det er i nærområdet. Vi håber på, at vi kan få danskerne til at komme mere i Tivoli end tidligere, siger han.

Sammen med den københavnske turistorganisation Wonderful Copenhagen vil Tivoli nu til at kigge på, hvad de kan gøre.

For turistbranchen bløder. Rigtig meget endda, påpeger Mikkel Aarøe, der er administrerende direktør i Wonderful Copenhagen.

- Turismen er nok den

branche
, der er allerhårdest ramt. Før krisen var det de internationale gæster med fly og krydstogt, der kom, så vi taler om 60.000 job og milliarder af kroner i omsætning, som er stoppet. Nu er vi nødt til at kigge på, hvordan vi får kickstartet turismen igen efter krisen, siger Mikke Aarøe.

Helt konkret kommer Wonderful Copenhagen i første omgang til at kigge på, hvordan de kan få københavnerne til at bruge hovedstaden meget mere.

Dernæst handler det om at få resten af Danmark til at se hovedstaden som et alternativ til sommerhuset.

- Kan vi bidrage til noget af det helt lokale? Den lille havfrue bliver måske ikke den store

turistattraktion
det næste stykke tid. Det bliver mere byens oplevelser, mad og kultur både indendørs og udendørs, siger Mikke Aarøe.

Danskerne kan ikke redde det hele

Også Visit Nordsjælland lægger planerne om. Danskerne skal ud og opleve det, landsdelen har at byde på.

- Vi kommer til at have et kæmpe fokus på det lokale. Vi skal få borgerne til at gå ud og spise og besøge vores lokale attraktioner, siger Annette Sørensen, der er direktør i Visit Nordsjælland.

Normalt står turister for 30 procent af overnatningerne i Nordsjælland.

- Jeg kan være nervøs for, hvad det er for en verden, vi vender tilbage til, når der kommer en genstart af Danmark, siger hun.

- De (danskerne, red.) kan ikke redde det. Vi kommer til at mærke, at det ikke opvejer, hvad udenlandske turister lægger af penge.

Det samme peger administrerende direktør i Wonderful Copenghagen, Mikkel Aarøe, på.

Den lokale satsning skal få hjulene til at rulle, ind til der kan satses på turister fra udlandet igen.

- Det lokale er et kickstart, og så bliver det nok Tyskland og Norge, som vi tror, kommer til at åbne, så det kigger vi også på, siger han.

- Men ingen ved, hvordan og hvornår verden åbner sig, så det vigtigste, vi kan gøre lige nu, er at gøre klar til at sadle om.

Facebook
Twitter